Annons

Annons

10 knep för dig som drömmer om att bli 100 år!

Ät som folket i världens blå zoner! Då har du störst chans att bli riktigt, riktigt gammal. Här är 10 bästa tipsen!

Maten som gör att du lever längre

Idag vimlar det av råd vad vi ska undvika att äta för att inte bli feta, sjuka och dö i förtid.
Journalisten Henrik Ennart har vänt på steken. Han har rest runt i världen till de så kallade ”blå zonerna”, platser där chansen är allra störst att bli hundra år.
Forskningen har visat att människorna där är friskare och mer sällan drabbas av hjärtkärlsjukdomar, diabetes, flera olika typer av cancer samt demens. På dessa platser har han frågat människor vad de har ätit. Tillsammans med stjärnkocken Niklas Ekstedt har Henrik samlat den här kunskapen i boken” Den Blå Maten”. Namnet” Blå zoner” uppstod då en forskare ringade in zonerna med blå kulspetspenna och sedan använde begreppet i en vetenskaplig artikel.

Annons

LÅGT PROCESSAD MAT

– Det tycks finnas inte bara ett, utan flera olika recept för hur man ska bli långlivad, berättar Henrik Ennart. På några ställen har kosten varit nästan helt vegetarisk, medan man i andra blå zoner haft ganska stora inslag av kött och mjölk. Några har ätit mycket fisk, andra inte alls!
– De har lyckats göra det bästa av de råvaror som finns naturligt där de bor – och maten är inte bara hälsosam, den är också fantastiskt god.
Den viktigaste gemensamma nämnaren tycks vara att man ätit naturlig och lågt processad mat, berättar Henrik Ennart. Det vill säga rena råvaror utan tillsatser. Exempel på processad och onyttig mat är konserver, charkvaror, snacks, godis.
Men det kanske inte bara är maten som ligger bakom invånarnas goda hälsa. I bokens reportage från de blå zonerna beskriver Henrik Ennart vardagslivet. Det innebär ofta ständigt arbete och mycket naturlig fysisk aktivitet, men samtidigt har människorna en fantastisk förmåga att slappna av.
De blå zoner som Henrik Ennart besökt finns i Okinawa (Japan), Ikaria (Grekland), Ogliastra (Sardinien), Nicoya (Costa Rica) och i Småland! De allra äldsta smålänningarna finns bland annat i Markaryd, Älmhult, Alvesta, Tingsryd, Emmaboda och Mönsterås.
Det kan finnas fler zoner med långlivade människor i Sverige, tror Henrik Ennart, exempelvis i Jämtland/Härjedalen och på Gotland. För den som vill pröva den hälsosamma kosten harstjärnkocken Niklas Ekstedt har också med utgångspunkt från de råvaror som används i de blå zonerna skapat 52 unika recept, som sannerligen får det att vattnas i munnen!

Den blå maten i 10 punkter
1. Ät inte för mycket
2. Ät i huvudsak mat från växtriket. Grönsaker i regnbågens färger, varje färg representerar viktiga näringsämnen. Mycket gröna bladgrönsaker och baljväxter.
3. Ät mindre rött kött.
4. Dra ner på socker och vete. I de blå zonerna äter man hellre havre, korn och råg än vete. Socker används sparsamt, hellre honung eller söta frukter.
5. Ha en egen örtagård. I de blå zonerna är man intresserad av kryddväxter och örters läkande kraft.
6. Välj en butik som säljer bra råvaror och lågt processade matvaror. Dra ner på charkvaror, färdigmat, snacks och kaffebröd.
7. Drick inte för mycket komjölk, men yoghurt och fil (utan för mycket socker), smör och ost är helt OK.
8. Ät mer fisk. För de blå zoner där människorna lever nära kusten är fisk ett viktigt inslag i kosten. I de blå zonerna i bergstrakter har man istället ätit yoghurt och ost, som troligen bidragit med viktiga fettsyror och vitaminer.
9. Låt magen vila på natten! Människorna i de blå zonerna äter en lätt middag, dagens energitäta mål är lunchen.
10. Ät tillsammans med andra. I de blå zonerna är måltiden en gemensam stund för familj och vänner.

Av Susanna Hauffman Foto Shutterstock

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…