Annons

Annons

10 skäl att ta en promenad!

Det finns många goda skäl att ta en promenad. Vill du bli friskare, piggare och känna dig bättre? Ja,då är det dags att knyta på skorna och bege dig ut. Här är de tio bästa skälen till att promenera:

Det mest effektiva du kan göra för att få ett friskare och längre liv är att träna. Det räcker med 30 minuters rask promenad om dagen, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri, som tillsammans med Carl Johan Sundberg, läkare och professor i fysiologi, har skrivit boken Hälsa på recept.

Annons

I höst kommer också hans egen bok Hjärnstark – hur fysisk aktivitet påverkar din hjärna.

Om man vill jogga räcker 20 minuter per dag. Den som springer snabbt får samma hälsoeffekter av att springa tio minuter per dag.
Om man rör på sig en halvtimme varje dag under sitt liv så lever man fem år längre i genomsnitt. Förklaringen är enligt Anders Hansen denna:
– När man motionerar ”föryngras” cellerna genom att det bildas fler och effektivare mitokondrier, ett slags kraftstationer som utvinner energi ur det vi äter. Dessutom tror man att de så kallade telomererna förlängs. Ju längre telomerer desto längre kan vi leva

Här är de 10 bästa orsakerna till att du ska ut och röra på dig en halvtimme varje dag.

1. Håll hjärnan ung
Hjärnan börjar krympa tidigt i livet, redan vid 25 års ålder. Att hjärnan krymper bidrar till att hjärnan åldras och att värt tänkande blir långsammare och att minnet blir sämre. Idag vet vi att fysisk träning är enormt viktigt för att bromsa hjärnans åldrande så att vi kan behålla våra mentala funktioner som minne och koncentration högre upp i åldrarna.  Hjärnan är förmodligen det organ som påverkas mest av att vi rör på oss. Men vad beror detta på?
– På kort sikt blir hjärnan bättre syresatt när vi rör oss vilket beror på att blodflödet i hjärnan ökar. På längre sikt har regelbunden träning andra effekter såsom att det bildas nya hjärnceller i hjärnans minnescentrum. Fysisk aktivitet stärker dessutom frontalloben, hjärnans mest avancerade del där förmågor som koncentration, beslutsfattande och impulshämning finns.

2. Bli av med stress och förhindra utbrändhet (utmattningsdepression)
– Fysisk aktivitet är en fullständigt makalös stressmedicin, kanske den allra bästa som finns. Regelbunden träning leder till att stresshormonet kortisol sänks succesivt. Områden i hjärnan som fungerar som bromsar mot stress stärks. Träning lär kort och gott kroppen att inte reagera så starkt på stress. Genom att röra på oss blir vi mer resistenta mot stress och kan hantera stress bättre. Vi tar inte bort stressen, vi blir bättre på att hantera den
Stress är den vanligaste orsaken till utbrändhet. Långvarig stress har en nedbrytande effekt på delar av hjärnan som krymper vilket i sin tur driver ännu mer stress i en ond cirkel som kan sluta med utbrändhet. Genom att träna vänder man den här utvecklingen och bryter den onda cirkeln.

LÄS OCKSÅ: 9 varningstecken på att du snart är utbränd

3. Skydda mot depression
Man vet att effekten av motion är likvärdig med antidepressiva medel vid lätt till medelsvår depression. Det räcker troligen inte med enbart promenader, man behöver få upp pulsen mer och springa i 30 till 45 minuter flera gånger i veckan för att få effekt.

4. Förebygg diabetes
Fysisk aktivitet kan förebygga och försena insjuknandet i diabetes typ 2. Fysisk aktivitet ökar musklernas känslighet för insulin.

5. Håll blodtrycket nere
Regelbunden fysisk aktivitet med måttlig ansträngning ger ett bra skydd mot högt blodtryck. Motionsträning i form av uthållighetsträning sänker blodtrycket med upp till 7/5 mm Hg hos personer med mild till måttlig hypertoni.

LÄS OCKSÅ: 5 sätt att sänka blodtrycket

6. Stärk ditt skelett
Bristen på fysisk aktivitet är kanske den största riskfaktorn för benskörhet idag. Skelettet behöver allsidig belastning för att må bra. Enkelt uttryckt kan man säga att muskler som används ofta och blir starka ”kräver” mer av skelettet, så att nybildningen av benvävnad hela tiden hålls igång.

7. Slipp åderbråck och ”fönstertittarsjuka”
Du kan förebygga åderbråck och svullna ben. Om du redan fått åderbråck kan du förhindra att de blir sämre. Promenader, jogging, cykling tränar muskelpumpen i benen, som sörjer för en normal blodcirkulation. Gångträning gör att blodet hittar nya vägar för att nå ut i benen, nya små blodkärl växer till runt förträngningen.

8. Skydda mot cancer
WHO:s senaste rekommendationer säger att 150 minuter fysisk aktivitet per vecka minskar risken för cancer, även bröstcancer. Två omtalade studier visade att risken att drabbas var 25-30 procent lägre för kvinnor som motionerade regelbundet och att lätt jogging fyra timmar i veckan minskar risken för bröstcancer för kvinnor efter klimakteriet med mellan 30 och 50 procent.

LÄS OCKSÅ: Läkarna missade min hudcancer

9. Håll tarmen igång
Motion är ett utmärkt ”naturmedel” för att få igång en trög och trilskande tarm. En lagom rask promenad dagligen räcker för att stimulera tarmrörelserna och motverka förstoppning. Men du får gärna öka dosen med cykling, gympa eller annat som känns roligt och bra

10. Gå ner i vikt/håll vikten
Att gå i trapporna, ta fem minuters extra promenad om dagen och arbeta en timme stående varje dag kan göra mirakel för hälsan. Du kan bli av med tre kilo på ett år.

Av Susanna Hauffman Foto IBL-AOL

LÄS MER: 
8 goda skäl att komma igång

Jag gick ner 4 kilo tack vare promenaderna!

LÄS OCKSÅ


Kommentera

Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…