Annons

Annons

10 tecken på att du har GAD (generaliserat ångestsyndrom)

Går du dagligen och oroar dig över saker och känner dig ångestfylld? Har du ofta katastroftankar och är rädd för att något kan hända dina nära och kära? Blir du trött, men har svårt att sova? Då kan du ha generaliserat ångestsyndrom (GAD).

Generaliserat ångestsyndrom förkortas till GAD efter engelskans ”generalized anxiety disorder”.

Syndromet handlar om att dagligen plågas av ångest och återkommande orostankar. Hos de flesta börjar orostankarna redan under barndomen eller tonåren, och det är inte ovanligt att du lever med symtomen under många år utan att söka vård.

Annons

Men GAD ska inte heller förvecklas med andra ångestsyndrom, som till exempel paniksyndrom.

10 tecken på att du har generaliserat ångestsyndrom:

1. Du känner ständig oro och osäkerhet. Detta gör att du har svårt att koppla av, att känna dig lugn och trygg i dig själv.

Gilla Året Runt på Facebook

2. Du känner dig ångestfylld, pessimistisk, lättretlig, stressad, rastlös och spänd.

3. Dina tankar handlar vanligtvis om att något hemskt ska hända, så kallade katastroftankar.

4. Du är orolig över att något ska hända dina nära och kära, att de ska försvinna eller lämna dig.

5. Du har svårt att koncentrera dig och vara närvarande i nuet eftersom du oroar dig och grubblar över ditt förflutna.

6. Du blir trött av oron och ångesten, men har svårt att sova. Detta kan i sin tur medföra att du blir känsligare för stress och ångest.

7. Personer i din omgivning tycker att du oroar dig i onödan.

8. Du drar dig ibland för att berätta för andra om din oro eftersom du upplever att de inte tar dina känslor på allvar.

9. Du har känt så här i sex månader eller längre.

10. Du får fysiska symptom som huvudvärk, spända och ömma muskler, värk i nacke och axlar, hjärtklappning, yrsel och orolig mage.

Detta kan du göra för att må bättre:

  • Prata med någon och berätta hur du mår. Att skriva ner sina tankar och känslor kan hjälpa, likväl som att träna avslappning och göra övningar i mindfulness.
  • Träning är bra, både att vardagsmotionera, men också att träna ordentligt några gånger i veckan.
  • Dra ner på socker och alkohol och ät näringsrik mat på regelbundna tider.
  • Försök att vila så ofta som möjligt utöver den sömn du får på natten.
  • Tillåt dig själv att ta ett steg tillbaka och sänk kraven på dig själv.
  • Hitta på meningsfulla och roliga aktiviteter, gärna ihop med andra människor.
  • Du kan också bli behandlad med psykoterapi, läkemedel eller en kombination av båda.

Tips till dig som har en närstående med generaliserat ångestsyndrom (GAD):

Om du märker att personen har många orostankar och ofta pratar om dessa kan du försöka avbryta samtalet och göra något annat som hjälper personen att skapa distans och bli mer närvarande. Exempel är att laga mat, se en film, gå en promenad eller annat. Du kan också behöva uppmuntra den som har detta syndrom att söka professionell hjälp.

Text: Thowe Wagner Larsson
Källa: 1177 Vårdguiden

LÄS OCKSÅ


Kommentera

Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…