Annons

Annons

13 tips: så slipper du ryggvärk

Har du ofta ont i ryggen? Du är inte ensam, omkring 80 procent av Sveriges befolkning kommer någon gång under sitt liv att drabbas av ryggvärk. Men misströsta inte, här kommer 13 tips hur du kan slippa värken.

Annons

PantherMedia A22396324

1. Stressa Inte. Stressen förstärker ofta symptomen och kan orsaka ytterligare spänningar.

2. Promenera och vardagsmotionera. Bara genom en promenad på 30 minuter om dagen kan ryggen bli bättre. Bäst är om du är ute 20–30 minuter åt gången, men om du bara klarar 5–10 minuter är det bättre än ingenting. Använd vardagen till att träna, gå i trappor i stället för att ta hissen.

När du rör på dig produceras endorfiner i kroppen, vilket gör att smärtan minskar. Rörelserna kan även bidra till att få ut slaggprodukter som kan orsaka smärta.

3. Gå till läkare. Vid återkommande besvär eller vid akuta symptom – som att inte kunna kontrollera toalettbesöken vid ryggsmärta.

4. Rulla med axlarna. Rulla regelbundet på axlarna, stretcha nacken. När du sitter statiskt börjar musklerna spänna sig men om du rör dig får du mer elasticitet i musklerna och en bättre blodgenomströmning.

5. Besök en sjuk­gymnast. En sjukgymnast kan utforma ett träningsprogram och ge flera bra tips på hur du kan motverka ryggont.

6. Sov ordentligt. Se till att din sovmiljö är bra. Dålig sömn ökar risken för smärta.

7. Psykologiska tekniker. KBT, Mindfulness och olika smärthanteringskurser kan hjälpa vid långvarig smärta.

8. Alternativa behandlingar. Akupunktur eller tensbehandling kan vara värt att testa.

9. Receptfria läkemedel. Piller med ibuprofen eller paracetamol kan användas under en kortare tid.

10. Bär rätt. Använd helst ryggsäck. Om det inte går, se till att variera hur du bär, byt arm, bär i armvecket eller över axeln. Det är viktigt att du inte felbelastar kroppen.

11. Ligg på spikmatta. Spikmattan förbättrar din blodcirkulation och ger avkoppling åt ryggmusklerna.

12. Stå på ett ben. Börja med att stå på ett ben när du borstar tänderna. Byt ben efter 1 min. När du får bra balans blundar du under tiden du borstar tänderna. Det ger en bra grundträning, ökar bålstyrkan och stramar upp hela kroppen.

13. Använd värmekudde. Värmekudde som du lägger i micron och på nacken kan snabbt lindra lättare ryggont.

källa: Expressen och ontiländryggen.se

Läs mer:

Ny forskning: rörelse är bästa metoden

Slipp ryggvärk med yoga

LÄS OCKSÅ





Annons

SENASTE FRÅN ÅRET RUNT


Annons