Annons

Annons

3 ryggövningar som hjälper

Med hjälp av enkla rörelser minskar du risken för ryggproblem.

rygglyft

Rygglyft

Ligg på mage med händerna tätt intill överkroppen i höjd med bröstet. För armbågarna tätt intill kroppen. Lyft upp i överkroppen. Stanna här i 3-5 långsamma andetag. På en utandning kom långsamt ner till liggande. Repetera 3-5 gånger.

Annons

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Rörelse är bästa medicinen för ryggen

Bra rörelser för att slippa ryggvärk

Båten

Rörelsen går ut på att aktivera magmusklerna. Böj in knäna mot bröstet och håll om dem med händerna. Hitta sittbenet och känn lyftet i magen och längden i ryggen. Kom långsamt över och balansera på sittbenen med fötterna i luften. Behåll positionen under 3-5 andetag. Kom därefter tillbaka till sittande. Repetera 3-5 gånger.

LÄS OCKSÅ: 5 negativa saker som händer i kroppen när du sitter för mycket

barnet

Stretch

Sitt på hälarna. Böj dig framåt så att du sitter med underbenet mot golvet och ansiktet mot golvet. Blunda och slappna av. Sträck fram armarna långsamt. Låt armarna vila i ändläget några andetag och dra sedan tillbaka dem. Slappna av med armarna sträckta bakåt. Vila i slutläget en stund.

LÄS OCKSÅ: Träna bort din onda nacke – 5 bra övningar

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…