Annons

Annons

4 vitaminer som håller dig frisk i vinter!

Snart dags för snuva, hosta och influensa. Men det går att lindra besvären. Här är vitaminerna du inte klarar dig utan i höst!

Annons

För många betyder vitaminer ett hopp om att må bättre, särskilt under höstens och vinterns mörka månader. Att få i sig vitaminerna från grönsaker, frukter och bär är inte alltid helt lätt. Här tipsar vi om 4 vitaminhöjdare som gör dig piggare, ökar immunförsvaret, bättrar på minnet och ger dig starkare ben.

Vitamin D
Brist på vitamin D kan ge mjukt och missformat skelett hos barn och benuppmjukning (osteomalacai) hos vuxna. Vissa forskare menar att D-vitamin har en mängd hälsoeffekter, som till exempel lindring vid depression och olika typer av cancer.
Vitamin D kan man få i sig dels via solen, dels via maten. Att få i sig vitaminet via solstrålning är omöjligt under vinterhalvåret här uppe i norr, eftersom solen står så lågt. Återstår via maten eller kosttillskott!
Finns i fet fisk som makrill, lax och sill, ägg och d-vitaminberikade mejeriprodukter.
Livsmedelsverket rekommenderar 10 mikrogram om dagen för vuxna under 75 år. Över 75 år är det 20 mikrogram som gäller.
På många kosttillskott med D-vitamin anges inte mikrogram, utan IE (internationella enheter). 1 mikrogram = 40 IE.
Kosttillskott: Friggs D-vitamin, tuggtablett med 10 mikrogram. 100 stycken kostar cirka 49 kronor.

LÄS OCKSÅ: 8 goda D-vitaminhöjare

Vitamin C
Brist på c-vitamin kan ge blödningar i tandköttet, skörbjugg och svårigheter för sår att läka. C-vitamin är också bra för immunförsvaret och ger fin hy. Underlättar också upptaget av järn – något som behövs för att vi inte ska få järnbrist.
För att komma upp i dagsbehovet på 75 mg (milligram) behöver du bara äta en stor apelsin. Eller en tredjedels paprika. Broccoli, vitkål, blomkål och brysselkål är också bra källor!
Kosttillskott: Life Vitamin c + berries. Innehåller ett c-vitamin som är skonsamt för magen. En tablett innehåller 1000 milligram. 90 tabletter kostar 199 kronor.

Vitamin K
Vitamin K1 behövs för att blodet ska kunna koagulera. De som äter blodförtunnande medel (till exempel Waran) ska vara försiktiga med att få i sig för mycket vitamin K1, eftersom det motverkar medicinens effekt.
Kvinnor behöver cirka 90 mikrogram vitamin K om dagen. K1-vitamin finns rikligt i spenat, mangold, sallad (dock ej isbergssallad), grönkål brysselkål, raps- och sojaolja.
Vitamin K2 har betydelse för bentätheten. Källor till vitamin K2 är lagrad ost och yoghurt.
Kosttillskott: Natto K2, 30 kapslar kostar cirka 219 kronor.

Vitamin B 12
Vitamin B är inte ett vitamin, utan flera, som skiljs åt genom sina sifferbeteckningar. Vitamin B 12 är ett av dem.
Äldre drabbas lättare av brist på vitamin B12, eftersom upptaget via kosten blir sämre med åren. Brist på kan ge minnesstörningar, nedstämdhet, trötthet och hjärtklappning.
De flesta vitaminer finns ju i frukt och grön, men B12 hittar du i fisk, kött, skaldjur, ägg, lever, mjölk och ost. Rekommenderad dagsdos är 2 mikrogram.
Kosttillskott: Skip Vitamin B.12, en tablett innehåller 1 mikrogram. 75 tabletter kostar cirka 139 kronor.

Av Kristina Eriksson
Foto IBL-AOP

LÄS OCKSÅ





Annons

SENASTE FRÅN ÅRET RUNT


Annons