Annons

Annons

5 hälsofördelar med att äta mer fett

LCHF hit och 5:2 dit, för att inte tala om GI, paleo, ISO och så vidare. Listan på dieter kan göras lång, men oavsett vilken livsstil du väljer är nyckeln till en sund och frisk kropp att äta varierat.

fet mat

I flera decennier har fett haft extremt dåligt rykte och sades ligga bakom allt från högt kolesterol och hjärtsjukdomar till övervikt. Är du inte en inbiten LCHF-fantast kanske du också skyr fettet som pesten av rädsla för att gå upp i vikt? Det finns dock anledning att tänka om.

Annons

Därför bör du äta mer fett

1. Nödvändigt för hjärnan
Visste du att hjärnvävnaden består av nästan 60 procent fett? Med det i åtanke är det kanske inte så svårt att räkna ut att vi behöver fett för att fungera som vi ska. Utöver det hyllade Omega-3 är mättat fett också något som kroppen och hjärnan behöver. Viktiga vitaminer som A, D, E och K kräver dessutom fett för att kunna absorberas av kroppen.

2. Bra för lungorna
Våra lungor täcks av en substans som består av mestadels mättat fett och utan det kan vår lunghälsa äventyras. Forskare är nu inne på om det finns något samband mellan låg halt mättat fett i kroppen och astma.

3. Boostar immunförsvaret
– Bristen på mättat fett i de vita blodkropparna hindrar deras förmåga att känna igen och göra sig av med virus, bakterier och svamp, skriver läkarna Michael och Mary Eades i boken ”Good Calories, Bad Calories” och menar att fett från smör och kokosolja spelar en viktig roll för vårt immunförsvar.

4. Förbättrar huden
Fett utgör grunden i cellmembranen och vår hud består till stor del av celler. För lite fett kan därför leda till att vår hud blir torr och fnasig, vilket i sin tur kan göra att vi blir mer mottagliga för infektion i hela kroppen.

5. Nyttigt för hjärtat
Flera forskare har på senare tid visat att mättat fett är ofarligt för hjärtat och en studie som publicerades i filippinska Journal of Internal Medicine påvisade att en befolkningsgrupp på Stillahavsöarna, vars diet bestod av 60 procent mättat fett i form av kokosolja, knappt drabbades av någon hjärtsjukdom överhuvudtaget.

Men tänk på att allt fett inte är bra fett och något du bör undvika är transfetter, vars enda uppgift är att förlänga hållbarheten på livsmedel.

Av Mikaela Råberg Foto Panther media

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…