Annons
Annons

5 sätt att förebygga hälsporre

Så här kan du förebygga hälsporre enligt läkare Per-Henrik Ågren, specialist i ortopedi Sophiahemmet.

halsporre

5 tips som hjälper mot hälsporre.

1. Tänk på att ha bra skor generellt, inte bara vid träning. Undvik alldeles för platta skor, speciellt om du redan har platta fötter, som till exempel ballerinaskor eller Converse liknande skor. Använd gärna en sko med lite dämpning och klack.

Annons

2. Stretcha regelbundet för att uppehålla elasticiteten och smärttåligheten i vävnaderna.

3. Avlasta som första steg. Testa med silikonhälar från apoteket eller en sportaffär.

4. Gör tåhäv i en trappa eller tröskel genom att stå med trampdynan på trappstegskanten. Sänk ner hälen långsamt och tryck upp igen. Gör gärna denna övning cirka 20 gånger per fot, ett par gånger om dagen.

5. Om inget hjälper kanske man behöver ortopediska fotbäddar (reds anm formgjutna skoinlägg), som ändrar belastningen under foten, säger Per-Henrik Ågren.

Läs om Malin som blev fri från sin hälsporre

Foto AOP-IBL

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…