Annons

Annons

6 knep att slippa vårtröttheten!

Våren är här! Du har längtat efter ljuset – men nu känner du dig deppig och hängig. Du kan ha drabbats vårtrötthet. Med våra råd får du energin tillbaka.

För många är våren en jobbig tid. Omkring var fjärde person reagerar fysiskt när årstiderna växlar och ljuset slås på igen efter den långa och mörka vintern. Trötthet, sötsug, viktuppgång och nedstämdhet är vanliga tecken.
Förklaringen är att produktionen av melatonin, som reglerar vår dygnsrytm, stresshormonet kortisol och må bra-hormonet serotonin påverkas av solen. Vår biologiska klocka hänger helt enkelt inte med och vi känner oss trötta och hängiga. En del är känsligare än andra.
Hör du till de drabbade? I så fall finns det mycket du kan göra själv för att mildra din trötthet. Utevistelse och motion är effektiva knep för att motverka vårtröttheten. Dagsljuset hjälper dig att komma i balans och motion får dig att producera endorfiner, kroppens eget må bra-hormon.
Även ett tillskott av D-vitamin kan hjälpa dig på traven.
Här kommer tips på utomhusträning som du kan göra själv. Du blir piggare och kommer i form på samma gång!

Annons

1. Promenader
En halvtimme om dagen räcker
Promenader är effektiva, både för att förbränna fett och för att få i sig lite dagsljus. En halvtimmes promenad om dagen är en bra hälsoinvestering. Du blir på bättre humör, stärker hjärtat, skelettet och musklerna.
Variera din gånghastighet för att öka konditionen. Gå i lite snabbare intervall någon sträcka för att sedan gå tillbaka till normal hastighet. Låt armarna röra sig så att du får igång cirkulationen i hela kroppen. Att köpa en stegräknare kan vara ett sätt att peppa dig själv!

2. Jogging
Enkelt och effektivt
Jogging är ett enkelt och effektivt sätt att komma ut i naturen och röra på sig och samtidigt få ljus. Du behöver bekväma skor och kläder, gärna så lätta plagg som möjligt.
Är du nybörjare? Börja med att gå dig varm för att sedan övergå till att lunka/jogga. Sätt inte ribban för högt, se de små framstegen. Gå några minuter, jogga någon minut. Allteftersom så utökar du tiden då du joggar. Tänk på din hållning, sträck på dig och sänk axlarna. Hitta en springstil som känns bekväm.

3. Cykling
Skonsam motion
Cykling är en av de mest skonsamma motionsformerna som finns. Det blir ingen direkt belastning på lederna samtidigt som du får ordentlig träning av flera stora muskelgrupper i ben och säte. Cykling är ett perfekt sett att fånga dagen och solljuset på.
Kanske kan du börja cykla från och till jobbet? Eller ta en cykelrunda när du kommer hem? Har du växlar på cykeln kan du själv reglera hur jobbig cyklingen ska vara. Cykla själv eller cykla med en kompis. Skaffa en cykelkarta och utforska naturen i din närhet.

4. Styrketräning utomhus
Gratis och alltid öppet
Har du ett utegym i närheten? Att använda utegym är gratis, öppet året runt och du behöver inte vara med i någon förening för att använda gymmet. Dessutom får du dagsljuset på köpet.
På utegymmet tränar du dina muskler utifrån dina egna förutsättningar och med den egna kroppsvikten. Inled med uppvärmning innan du tränar så att kroppen kommer i gång. Det kan till exempel vara en kortare promenad eller att jogga på stället. Börja sedan med de stora muskelgrupperna som ben, rygg och axlar och därefter bröst, mage och armar. Avsluta passet med att stretcha.

5. Tennis
Träning för hela kroppen
Tennis passar alla åldrar. Det är en relativt billigt, det krävs inte någon avancerad utrustning. Tennis är en allsidig och rolig sport där du tränar hela kroppen. Regelbundet tennisspel leder bland annat till minskat blodtryck, bättre syreupptagningsförmåga och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
Tennis är en allsidig sport som förbättrar såväl kondition, styrka, smidighet, balans som reaktionsförmågan. Dessutom får hjärnan träna på att fatta snabba beslut och vara fokuserad på spelet.
Det finns många utomhusbanor runt om i landet där det många gånger är gratis att spela dessutom.

6. Boule
Bra för balansen
Några timmars boulespelande ger både frisk luft, dagsljus och social samvaro. Boule är en aktivitet som passar alla åldrar och som så gott som alla kan spela. Boule bygger på olika kasttekniker och att man även här använder sin hjärna genom att vara fokuserad och strategisk i sitt spel. Spelreglerna är enkla att lära sig. Man kan spela antingen Trippel (tre mot tre), Dubbel (två mot två) eller Singel (en mot en). När du spelar boule tränar du bland annat balans och precision.

Av Anna Horn Foto: AOP-IBL

Läs mer: Kom igång efter helgerna

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…