Annons
Annons

7 bästa kom-igång metoderna!

Blev det för många grillfester eller lata dagar på stranden i sommar? Eller vill du bara bli av med bilringarna. Då är det dags att ta tag i saken och komma i form. Här är de 7 bästa motionsformerna för dig 40 plus!

Svårt att komma igång! Här kan du hitta träningsformen som passar just dig.

1. Promenader
Passar dig som: Gillar att vara ute i skog och natur. Promenader är skonsamt och socialt och ett utmärkt sätt att kicka igång sin träning på. Det är ett perfekt sätt att umgås på också.
Du tränar: Främst kondition

Annons

2. Cykling
Passar dig som: Vill vara ute lite längre tid och njuta av naturen. Cykling är perfekt för dig som kanske har ont i knäna eller höften och som har svårt att gå eller springa. Cykling är skonsamt för hela kroppen.
Du tränar: Kondition och benstyrka

3. Simning
Passar dig som: Älskar vatten. Här får du träning för hela kroppen, både kondition och styrka. Eftersom du är tyngdlös läggs ingen belastning på några leder vilket gör simning till en extremt skonsam motionsform.
Du tränar: Kondition och styrka för hela kroppen

4. Löpning
Passar dig som: Vill ta din träning till nästa nivå. Löpningen belastar knän och leder rejält mycket och kräver därför att du tränar upp dig successivt. Löpning är en extremt effektiv motionsform på alla sätt.
Du tränar: Kondition och styrka för hela kroppen. Eftersom löpning ger en ”stöteffekt” på kroppen, hjälper det till lite extra för att stärka skelettet.

5. Dans
Passar dig som: Inte gillar traditionell träning eftersom du liksom glömmer bort att du tränar när du dansar. Du gillar musik och att svänga på höfterna.
Du tränar: Kondition, koordination och främst benstyrka. Även här stärker du skelettet.

6. Styrketräning
Passar dig som: Gillar lite mer ordning och reda. Här kan du välja dina vikter eller maskiner och räkna exakt hur många repetitioner du gör. Det är lätt att hålla ordning på hur många och hur tungt du orkar.
Du tränar: Styrka

7. Yoga
Passar dig som: Vill öva upp din rörlighet och få med den mentala biten också. Yogan ger dig möjligheten att lära känna dig själv på ett bättre sätt, samtidigt som du stärker kroppen inifrån och ut.
Du tränar: Att musklerna klarar mer uthållighet, samt att du tränar den mentala delen av kroppen

Av Shirin Djavidi Foto IBL-AOL

LÄS MER!

Kom igång med expertens 10 bästa tips!

Kom igång med promenader!

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…