Annons

Annons

7 knep till en stressfri höst

Hösten är en av de mest stressfyllda perioderna under året. Men det finns sätt att kontrollera alla måsten och krav. Här är 7 sätt att mildra stressen.

så blir du stressfri

Många kanske tror att stress bara är obehagligt för stunden, men det kan faktiskt sluta riktigt illa. Stress försämrar nämligen ditt immunförsvar, vilket kan leda till flera olika sjukdomstillstånd.

Annons

Vad är det egentligen som händer när vi utsätts för stress? Frågan går till Katarina Gospic som är läkare och hjärnforskare.

– Oavsett om man blir rädd för ett vilt lejon eller stressad över en tid man håller på att missa, så sker samma sak. Hjärnan börjar gå på högvarv, alla system skärps och man går in i ett fly- eller fäkta-tillstånd, säger Katarina.

Det här påverkar inte bara hjärnan, utan hela kroppen.

– Hjärtat slår snabbare och blodet strömmar till musklerna för att du ska kunna slåss eller springa iväg. Dessutom höjs sockret i blodet så att du får mer energi, berättar Katarina.

Vad är då nackdelarna med stress?

– Kortvarig stress gör så att du ”bromsar” immunförsvaret för stunden, det förhindrar inflammation. Står du öga mot öga med ett lejon är det inte bra om knät svullnar upp, då kan du inte springa. Trycker man ner bromsen för många gånger och för länge, som vid långvarig stress, förlorar kroppen förmågan att bromsa inflammationer. Det kan leda till sjukdom, till exempel spelar inflammationer roll vid sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och depressioner, menar Katarina Gospic.

Här är de sju bästa metoderna för att bli stressfri:

1. Teanin

Grönt te innehåller en aminosyra som heter teanin. Den är känd för att lugna och minska stresshormonerna.

2. Ögonrörelser

Håll huvudet stilla. Titta upp i taket ner i marken, till höger och till vänster. Titta sedan diagonalt, från taket ned till vänster och vice versa – och låt till sist blicken gå i cirklar. Upprepa tio gånger. Enkel och effektiv avslappningsövning.

3. Planera!

Hjärnforskaren Katarina Gospic bästa tips är att planera och finna ro:

”Skapa de bästa förutsättningarna kring ditt arbete. Den tid du har på dig måste matcha uppgiften. Se till att arbeta i lugn och ro i ett tyst rum, så att du kan koncentrera dig. Det går inte att arbeta om telefonen ringer och det pratas runt omkring dig. Då blir du stressad både av de störande ljuden och av att du inte kan prestera”, menar Katarina.

4. Djupandas

Ta ett djupt andetag. Lägg handen på magen och känn hur den fylls som en ballong. Andas ut i ett långt andetag. Blodet fylls av syre och lugnet sprider sig.

5. Yoga

Många som gått in i väggen och blivit utbrända har fått hjälp av yoga, som är effektiv mot stressrelaterade problem. Finns ingen yoga-instruktör där du bor, pröva någon DVD, till exempel Yoga De-stress som sägs lugna sinnet.

Slipp ryggvärk med yoga >>

6. Rosenrot

Rosenrot är en så kallad ”adaptogen”, som betyder att den anpassar sig efter kroppens situation. Vissa stressade tycker att de får hjälp av rosenrot, eftersom örten sägs öka stresströskeln.

7. Massage

Muta någon närstående att massera din rygg. Extra avstressande blir det med massageolja med lugnande örter.

Enkla övningar för en smärtfri nacke >>

Text: Kristina Eriksson
Foto: Shutterstock/IBL

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Året runt nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

LÄS OCKSÅ


Kommentera

Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…