Annons

Annons

7 matvanor som får dig att leva längre

Vill du leva länge och äta gott? Då är de här sju matvanorna, inspirerade av befolkningen i de blå zonerna, något du borde anamma redan i dag.

För att leva ett långt och friskt liv är kost och levnadsvanor viktiga komponenter.

Nicoya på Costa Rica räknas till en av världen sem ”blå zoner”. Bild: Stefano Paterna / Alamy

Områden där forskare kunnat se att rekordmånga lever tills de är hundra år kallas för ”blå zoner” och zonerna har flera likheter sinsemellan när det kommer till just livsstil och matvanor, något forskare tror påverkar befolkningens höga ålder i stor utsträckning.

Fem platser i världen

Det fem blå zonerna runtom i världen är följande: Sardinien i Italien, Okinawa i Japan, Nicoya på Costa Rica, Ikariai Grekland samt bland adventister i Loma Linda i Kalifornien i USA.

Annons

Det som står klart är att människorna där varken räknar kalorier eller mängden protein i maten. Istället har de sunda vanor och en kost som präglas av grönsaker, spannmål och fisk.

Sju matvanor som fått människor i de blå zonerna att leva längre – och som vi borde ta efter, enligt forskarna:

1. Ät vegetariskt

Ät grönsaker, spannmål och bönor enligt säsong och pickla, syra, torka eller frys in dem för den tid de inte är i säsong. Flera studier har visat att människor som äter tillagade grönsaker lever längre än de som inte gör det. Speciellt bönor är en viktig del av kosten i de blå zonerna, eftersom de är fyllda av protein, fibrer, mineraler och andra nyttigheter.

Vegetarisk kan vara så mycket mer än tråkiga salladsblad. Bild: Cultura Creative

Sugen på vegetarisk? Här finns alla våra recept samlade!

2. Ät kött högst två gånger i veckan

Minimera ditt köttintag genom att låta köttet bli en smaksättare eller ett tillbehör istället för huvudkomponenten. Välj gärna närproducerat och ekologiskt kött och håll dig till två portioner i veckan.

3. Ät fisk ofta

Flera studier har kopplat samman en kost som innehåller fisk med en lång livslängd. Sardiner, ansjovis och torsk är alla populära matfiskar i de blå zonerna eftersom de inte är lika utsatta för olika kemikalier.

Ät gärna mer fisk, men tänk också på vilken typ av fisk du väljer. Bild: Shutterstock/IBL

Behöver du inspiration? Här är alla våra fisk- och skaldjursrecept!

4. Minska andelen mejeriprodukter

För att få i sig kalcium väljer många i de blå zonerna grönsaker som kål istället för den söta, feta komjölken som inte är optimal för människans matsmältning. Dock är get- och fårmjölk populärt i form av ost och yoghurt i Italien och Grekland, men den har inte bevisats ha några större hälsoeffekter.

5. Minska ditt sockerintag

Sockerintaget i de blå zonerna är betydligt mindre än i många andra delar av västvärlden. Minska ditt sockerintag och unna dig sötsaker vid ett fåtal tillfällen under veckan eller månaden.

Försök dra ner på sockret. Bild: IBL/Shutterstock

6. Ät två nävar nötter per dag

I behov av mellanmål under dagen? Ät nötter! Hundraåringar i de blå zonerna äter i snitt två nävar nötter per dag. I en studie vid Harvard-universitetet kunde forskare se att personer som åt nötter hade en 20 procent lägre risk att dö än de som inte åt nötter.

7. Drick kaffe och te

I Okinawa dricker man grönt te som visat sig minska risken för cancer och hjärtsjukdomar. På Ikaria dricker många te bryggt på rosmarin, salvia och maskros, vilket är antiinflammatoriskt. I Nicoya, på Sardinien och Ikaria dricker befolkningen mycket kaffe, vilket studier i sin tur kopplat med minskad risk för demens och Parkinsons sjukdom.

Drick kaffe eller te. Bild: Shutterstock/IBL

Källa: Foodandwine.com
Text: Nanna von Knorring, MåBra

Läs också:

10 knep för dig som drömmer om att bli 100 år!

LÄS OCKSÅ


Kommentera

Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…