Annons

Annons

7 sätt för att dopa kroppens eget anti-depressiva

Signalsubstansen serotonin är ett av kroppens eget antidepressiva. Låga nivåer av serotonin kan göra dig nedstämd och i värsta fall deprimerad. Här är sju sätt att boosta nivåerna på helt naturlig väg!

Serotonin är en av kroppens alla signalsubstanser vars främsta uppgift är att balansera våra känslor. Serotonin påverkar humör, minne, sömn, aptit, sexlust, kroppstemperatur och vissa kognitiva funktioner och sociala beteenden.

Annons

Bli din egen lyckas smed. Bild: Shutterstock/IBL

Ämnet finns också i en rad läkemedel för att behandla depression, vissa kroniska smärttillstånd, panikattacker, tvångstankar men också spelberoende. Men det finns också mer naturliga vägar att höja sina serotoninnivåer.

Här är 7 sätt att höja dina serotoninnivåer:

1. Ät 30 gram choklad

Mörk choklad är inte bara gott – det gör dig också gott. Forskare har tidigare kunnat visa att mörk choklad minskar risken för stroke och skyddar hjärtat. Mörk choklad höjer dessutom dina serotninnivåer. Nutritionisten Jaclyn London rekommenderar runt 30 gram dagligen för att dra nytta av fördelarna.

Gilla Året Runt på Facebook

Mörk choklad är inte bara gott. Bild: IBL

2. Meditera med djupa andetag

Ta ett riktigt djupt andetag. Att meditation och mindfullness kan göra dig mindre stressad är kanske välkänt. Men det kan även göra gott för dina serotoninnivåerna. Enligt en mindre studie som publicerats i Psychiatry Research kan mindfullness öka koncentrationen av grå hjärnsubstans, det är just från den delen av hjärnan ditt känsloliv styrs.

Serotoninet styr även vår andning. Genom att ta några riktigt djupa andetag ända ner i magtrakten kan du sänka din puls med uppemot fem slag per minut, säger näringsexperten Zarah Öberg till kurera.se.

3. Rör på dig

Vi vet att det är bra att röra på sig. Rörelse sänker dina stresshormoner och frigör ämnen som aktiverar vårt belöningssystem. Bland dessa finns bland annat serotonin. Studier har visat att motion kan ha lika god effekt på mild depression som antidepressiva läkemedel.

Bild: IBL

4. Lapa lite solljus

Vi är många som mår lite extra gott när solen skiner. Och det är faktiskt inte så konstigt. När du utsätts för ultraviolett strålning frigörs nämligen en mängd olika må bra-hormoner. I samband med djurförsök på möss har forskare vid Massachusetts General Hospital and Harvard Medical School kunnat se hur ett beroende-liknande beteende triggats hos mössen. Forskarna tror att den naturliga reaktionen liknar den som sker när någon får morfin.

5. Alla goda ting är 3

Nästa gång du känner dig lite nere kan det vara dags att ät fisk till middag eller kanske äta en näve valnötter eller någon mjölkprodukter. Men det är inte livsmedlen i sig som det är värt att fästa vikt vid utan ämnet omega 3. Studier har visat på ett samband mellan låga omega 3-nivåer och depression.

Livsmedel rika på omega 3. Bild: Charlotte Allen / Alamy

6. Ät mer yoghurt och ost

Det där med en god magkänsla är kanske inte bara ett bildligt begrepp. Den absolut övervägande delen av serotonin tillverkas i tarmen. Din maghälsa kan alltså påverka ditt välmående på mer än ett sätt. Ett bra sätt att ta hand om sin tarm är att äta fermenterad mat som yoghurt och ostar som gouda, cheddar och parmensan.

Är du ingen fantast av fermenterad mat kanske du ska överväga att äta tillskott med en levande bakteriekultur, probiotika.

7. Krama ut det

Du läste rätt! Att falla för någon och att vara kär höjer dina serotoninnivåer. Även kramar, kyssar och andra former av närhet gör att det frigörs oxytocin som gör underverk för ditt humör. Så om chokladen är slut, du inte orkar ta en joggingtur, solen har gått i moln och du varken har fisk eller yoghurt hemma kan du i alla fall krama någon.

Kramar gör gott för både kropp och själv. Bild: Shutterstock/IBL

Källa: Hälsotips, Nationalencyklopedin, Good Housekeeping, Sund, Beroendecentrum, Hälsoliv

Träna hemma – med ett gummiband

Ett gummiband är det perfekta träningsredskapet som du kan ha med dig överallt och träna hela kroppen med – på den nivå som passar dig!

Läs mer och beställ direkt från här!

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…