Annons

Annons

7 anledningar att promenera mera!

All motion är bra för hälsan men kanske är promenader allra bäst. Enligt forskare vid det prestigefyllda Harvard Medical School är raska promenader i princip den bästa motion du kan få. Här är några av de positiva hälsoeffekterna!

LÄS OCKSÅ: Gå ner i vikt med promenader – så kommer du igång!

promenera

Dagliga promenader förbättrar din hälsa.

1. Minskat sockersug

Kämpar du med sockersug och onyttiga mellanmål? Ta en promenad på 15 minuter och sockersuget försvinner! Enligt forskarna är promenaderna speciellt effektiva mot chokladsug…

Annons

LÄS OCKSÅ: 7 steg– bli av med sötsuget

2. Bättre immunförsvar

Hej förkylnings- och influensasäsong! Bästa medicinen mot vinterns sjukdagar är faktiskt promenader. En studie med mer än 1 000 män och kvinnor visar att de som promenerade 5 dagar i veckan, minst 20 minuter vid varje tillfälle, hade 43 procent färre sjukdagar än de som motionerade en gång i veckan eller mindre.

3. Lika hälsosamt som löpning

Tillhör du skaran som tror att det krävs blod, svett och tårar i löpspåret för att träningen ska ge effekt? Tänk om! Enligt forskarna på Harvard Medical School är det inte sant. Bränner du bara lika många kalorier är de långsiktiga hälsoeffekterna desamma. Du minskar risken för diabetes, hjärtsjukdomar och högt blodtryck.

4. Får dig att må bättre

En rask promenad lindrar stress. En studie i Psychsosomatic Medicine visar dessutom att promenader kan ha precis lika stor effekt som läkemedel på människor som lider av depression eller nedstämdhet.

5. Bättre sömn

Tillhör du skaran som tar morgonpromenader? Grattis, då kan du ha lättare att sova på kvällen. Det visar en studie publicerad i tidskriften Sleep. Personerna i studien sov hela 46 minuter längre per natt efter 16 veckor av morgonpromenader (på cirka en halvtimme) cirka tre gånger i veckan.

LÄS OCKSÅ: 7 bevis på att smarta människor lägger sig i tid

6. Färre skador

De som går löper betydligt mindre risk att drabbas av skador än de som springer. Ca 5 procent rapporterar någon form av skada efter att ha promenerat medan siffran vid löpning är hela 70 procent.

7. Mindre ledvärk 

Raska promenader minskar risken för ledvärk som hänger ihop med till exempel sjukdomen artros. Går du 8-10 kilometer i veckan kan du dessutom förhindra att värken över huvud taget uppstår.

LÄS OCKSÅ: Promenera och slipp diabetes

Tänk på! Du behöver inte powerwalka för att må bättre, det räcker faktiskt med att gå 1,2 kilometer om dagen med en hastighet av 3-4 kilometer i timmen för att uppnå positiva effekter på hälsan.

Av Åsa Boustedt/Hemmets Foto AOP-IBL

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…