Annons
Annons

7 tips för att slippa infarkt!

Det går att undvika hjärtinfarkt genom att förändra ditt liv. Här är 7 tips som gör att du minskar risken att drabbas av hjärtinfarkt!

Så undviker du hjärtinfarkt.

1. Basta!
Vid östra Finlands universitet har man sett ett samband mellan att basta och antal färre hjärtinfarkter. Att bada bastu minskar alltså risken för proppar. Mär som bastade två-tre gånger i veckan hade 23 procent mindre risk att få en hjärtinfarkt och dö i plötslig hjärtdöd jämfört med de som bara bastade en gång i veckan. Och bastade de varje eller varannan dag så ökade procenten till fyrtio procent som klarade sig bättre.

Annons

2. Byt ut smöret!
Olivolja är mycket positivt för ett hjärta med problem har forskarna vid University of Illinois i Chicago kommit fram till. I en studie lät de råttor med hjärtproblem få ett tillskott av olivolja och det gav en tydlig förbättring i hur hjärtat pumpade runt blodet. Det är alltså nyttiga fetter som gäller.

3. Motionera!
Promenera eller cykla i minst fyrtio minuter varje dag så blir ditt hjärta glatt. Det gör att det inte lagras fett kring dina inre organ och att hjärtat får motionera dagligen och därmed håller sig i bättre form.

4. Drick inte!
Förr trodde man att vin gjorde gott för hjärtat men nu har det kommit en större studie som visar att så inte alls är fallet, snarare tvärtom. Det finns inga belägg för att måttlig eller ens lätt konsumtion av alkohol skulle ha en läkande effekt. Sambanden som tidigare pekats på som positiva är mycket svaga enligt forskaren Sven Andreasen. som tagit fram studien på uppdrag av IOGT-NTO och Svenska läkarsällskapet.

5. Undvik dessa matvaror!
Viss mat är sämre än annan för hjärtat, blodet och dina vener och kärl och de här ska du speciellt undvika om du vill spara ditt hjärta. Eller dina vener från att bilda blodproppar:
Rött kött
Chips, pommes frites och snacks
Socker
Läsk
Godis
För mycket salt

6. Stressa mindre
Psykosocial stress är orsaken till nästan en tredjedel av alla hjärtinfarkter. Vad stressen gör med kroppen vet man inte riktigt men stressen påverkar blodkärlen och de kemiska processer som pågår i dem. Stresshormoner ger också negativa effekter på blodtryck och din puls. Så slappna av och ta det lite lugnt emellanåt.

7. Till sist…
Försök att ha ett normalt BMI (body mass index) och undvik övervikt och fetma. Rök inte. Ät grönsaker och frukt regelbundet och undvik färdigprocessad mat som är fullt med tillsatser som kroppen har svårt att bryta

 

Av Jessika Devert
Foto: Shutterstock

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…