Annons

Annons

8 enkla tips för bättre sömn – börja redan i dag!

Vrida och vända sig i sängen utan att kunna sova... de flesta vet hur jobbigt det är. Hormonerna har en viktig del i sömnprocessen – och så här kan du öka chanserna för att få en god natt.

● Försök ha fasta sovtider, även på helger.
● Se till att få så mycket dagsljus som möjligt.
● Motionera och få frisk luft varje dag. Är du ute i dagsljuset och rör på dig 45–60 minuter varje dag får du en starkare insöndring av sömnhormonet melatonin på kvällen.
● Håll dig borta från kaffe och annat koffein liksom nikotin och alkohol på kvällen.
● Se till att vara lagom mätt när du går och lägger dig, varken hungrig eller proppmätt.
● Ha det mörkt och svalt i sovrummet.
● Varva ner på kvällen, både fysiskt och mentalt. Då lugnar sig det sympatiska nervsystemet som producerar adrenalin och andra ”pigghormoner”.
● Ligg inte länge vaken i sängen. Kommer inte sömnigheten efter ca 30 min är det bättre att gå upp tills det börjar dra i ögonlocken och du blir gäspig.

Annons

Av Susanna Hauffman Foto: Shutterstock

I vår nya digitala kurs hittar du många tips, övningar och program för bättre sömn:

Toppa din klimakterieform och få en nytändning!

Häng med på nya webbkurs ”Klimakterieguiden – glad, stark och sexig!”

Kursen innehåller

  • Kompletta menyer med klimakteriesmart mat – 41 recept!
  • Lätta träningsprogram som passar alla
  • Effektiva avslappningsövningar
  • Skönhetskurer för hår och hy
  • Lusthöjande idéer
  • Fakta, expertråd från läkare och massor med tips
  • Tankeknepen som höjer humöret
  • Kom igång-schema för 2 veckor

Efter kursen har du fått en ny livsstil som kommer att förändra resten av ditt liv.

Artikeln publicerades först på Allas.se.

 

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…