Annons

Annons

8 metoder för smärtlindring

Bli smärtfri med beprövade metoder.

Kvinna sätter plåster på fingret

Stor guide. Så slipper du smärtan.

Läs mer om nya smärtmetoder

Beprövade metoder:

1.  TENS (transkutan elektrisk nervstimulering). Det finns små bärbara apparater som man kan få låna eller hyra av sjukgymnaster.

2.  Avslappning – det finns flera olika tekniker – lossar på spänningar och kan minska smärtupplevelsen.

Annons

3.  ACT, Acceptance and Commitment Therapy, är en vidareutveckling av den kognitiva beteendeterapin, KBT. Handlar inte om att ta bort smärtan, i stället tränas patienterna på att leva det liv som de vill leva även om de har ont.

4.  Akupunktur fungerar bäst vid muskelvärk, ryggsmärta, ibland huvudvärk och migrän.

5.  Massage upplevs som mycket skönt av många patienter med muskelsmärtor, särskilt vid fibromyalgi.

6.  Motion och rörlighetsträning kan sägas vara en smärtbehandling, det går faktiskt att träna bort smärta. Vid vissa smärttillstånd behöver man litet mer specifika instruktioner. En sjukgymnast kan ge råd om lämplig träning.

7.  Hyaluronsyra kallas ibland också ”tuppkamsextrakt” eftersom de första medlen utvanns ur tuppkammar. Teorin är att man genom att tillföra hyaluronsyra minskar friktionen mellan ledytorna i knät, smärtan lindras och rörligheten förbättras.

8.  Glukosamin är i dag godkänt naturläkemedel och kan köpas på apoteket. Det kan i en del fall lindra smärta och stelhet, och förbättra rörligheten i leder vid lätt till måttlig knäartros.

Läs mer om nya smärtmetoder

Av Susanna Haufmann Foto Sjöberg bild

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…