Annons

Annons

9 varningstecken på att du snart blir utbränd

9 tecken på att du är utbränd

Stressad , utbränd eller bara förkyld. Det är inte alltid lätt att veta. Här är 9 tecken på att du snart kan vara utbränd.

Utbrändhet, eller utmattningssyndrom som det också heter, förväxlas ofta med depression eftersom de båda tillstånden kan ge likartade symtom. Men det finns en viktig skillnad: Utbrändhet är relaterad till någon form av stress, medan depression är en känsla av allmän nedstämdhet. Du kan alltså göra något åt det – innan det är för sent.

Annons
Gilla Året Runt på Facebook

 

Den amerikanska psykologen Paula Davis-Laack har listat nio varningssignaler  i Psychology Today som du bör vara uppmärksam på i samband med onaturlig orkeslöshet.

1. Ditt omdöme sviktar

Alla uppgifter, även de små, upplevs som enorma och svåra att hantera. Du drabbas av känslomässiga reaktioner på både bagateller och stora kriser.

2. Du är ständigt trött

Du är kroniskt trött och har alltid ett underskott på energi. Pressen på dig, lite oavsett vad det gäller, känns enorm och det spelar ingen roll vilken dag i veckan det är: du är lika utmattad på måndagen efter en helgs vila som du var på fredagen efter en hel arbetsvecka.

3. Du blir lätt sjuk

Du lever på adrenalin, men när energin tar slut kraschar du. Resultatet blir att ditt immunförsvar bryts ner. Huvudvärk, magvärk, influensa, hjärtklappning – plötsligt drabbas du av allt samtidigt (plus att du drabbas av tankar att det där halsontet eller lilla eksemet egentligen är någon dödlig sjukdom. Det är det allt som oftast inte – men det är en supervanlig tanke och reaktion när kroppen vill varna för att det är för mycket som sker just nu)

4. Du har tappat entusiasmen

Din entusiasm för dina uppgifter, både på jobbet och i livet, har bleknat. Där du tidigare la ner hela ditt hjärta gör du nu bara precis det du behöver. Du känner ingen livsglädje och tänker att folk ändå inte bryr sig. Du känner dig lustlös.

5. Du hinner aldrig ta paus

Det finns ingen tid för avkoppling eller återhämtning i ditt liv, något som är en oerhört viktig komponent för bra hälsa. Du hinner aldrig andas ut eller sitta ner och bara känna efter hur du mår. Och även om du har lite tid rent minutmässigt så känns den aldrig lång nog.

6. Du får inget vettigt gjort

Ineffektivitet är en återkommande känsla. Ingenting blir gjort – fast du hela tiden har jättemycket att göra och ständigt är upptagen. Detta kan dessutom göra att din självkänsla rasar.

7. Du lever inte i nuet

Din kropp är avtrubbad och du känner dig inte längre närvarande i nuet. Du kan inte ta in upplevelser som känslor, dofter eller smaker på samma sätt som tidigare.

8. Du retar dig på detaljer

Perfektion är starkt förknippad med utbrändhet. Strävan efter att allt ska vara perfekt tömmer dig på energi. Du fixerar dig vid detaljnivån och kan inte se övergripande på situationen.

9. Du känner dig överhopad av arbete

Du upplever att resurserna är ojämnt fördelade och att allt arbete lastas på dig, både på arbetsplatsen och hemma. Detta gör dig sur och irriterad och du känner dig mycket orättvist behandlad.

Källa: Psychology Today Från Allas.se  Av Margareta Malmgren Foto Shutterstock

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Året runt nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…