Annons
Annons

99 fantastiska hälsotips

shutterstock_191964464

Sol, bad och lediga dagar. Fullt med färska grönsaker och frukt i butikerna.
Sommaren är bästa tiden för att bättra på hälsan.  Här är tipsen som gör att du blir friskare hela året.

1. Skydda ansiktet
Använd extra mycket solskydd i ansiktet och på den tunna huden på halsen och bröstet om du använder p-piller eller östrogenpreparat. Annars riskerar du bruna pigmentförändringar.

Annons

2. Huskur mot myggbett
Pröva att göra ett ”kryss” med nageln genom den lilla bulan – klådan brukar faktiskt avta, känselnerverna blir ”störda”! Andra kurer är en mosad alvedon eller magnecyltablett som smetas på bettet. Färsk pressad löksaft fungerar också för en del.

3. Simma ifrån kilona
Simning slukar massor av kalorier, speciellt i kallt vatten. Dessutom är det avstressande och skonsamt för leder och muskler.

4. Tanka D-vitamin
Femton minuter i solen mitt på dagen med bar hud och utan solskydd räcker för att få all D-vitamin man behöver på flera dagar, enligt kostdoktorn Andreas Eenfeldt.

5. Slipp solsting
Värmeslag, solsting, kan man få när luftfuktigheten är hög och det är väldigt varmt. Symtomen är feber, snabb puls, rödflammig torr hud, huvudvärk, yrsel, illamående, slöhet.
Flytta in i skuggan till en sval plats, drick och vila. Kyl kroppen med en blöt handduk. Vid svårare symtom som inte går över, sök vård.

6. Lev i nuet
Låt din själ få semester. Träna upp dig i mindfulness, att leva i nuet. Känn och njut av varje simtag, av varje tugga av jordgubbarna, varje slick på glassen.

7. Lång semester bäst
De som har tre veckors semester eller mindre får mer oro och sömnbesvär än de med fyra veckor, visar en rapport från Farmaciförbundet.

8. Rädda turistmagen
Gör ett reseapotek med
• Medel mot diarré (Imodium, Travello, Loperamid)
•Vätskeersättning, finns på apoteket, men du kan också blanda sex teskedar socker med en halv tesked salt i en liter kokt och avsvalnat vatten.
•Kapslar med lactobaciller som balanserar bakteriefloran i tarmen
Du kan också ta ett vaccin som man dricker. Ska tas senast två veckor före resan.

9 . Undvik blodpropp på flygresan
Om du haft blodpropp eller har en ärftlig benägenhet för blodpropp, tala med en läkare före flygresa som varar mer än 5-8 timmar. Det finns förebyggande behandling som minskar risken att drabbas av en blodpropp i benet. Använd stödstrumpor.

10. Ät broccoli
Grönsaken kan reparera solskador.

11. Drick vatten
Det är bästa drycken. En tillbringare i kylen, med skivor av äpple eller citron.

77286254

12. Rädda magen
Lägg alltid varor som ska tinas i kylskåpet på ett tillräckligt stort fat, så att det inte droppar kött- eller fisksaft på andra varor. Lägg grönsaker i särskild låda, får absolut inte blandas med varken rått eller lagat kött eller fisk.

13. Byt skärbräda
Använd rena redskap, aldrig samma skärbräda för rått kött och sallad.

14. Skydda ögonen
Vissa mediciner mediciner gör både huden och ögonen känsligare för UV-ljus. Var extra noga med att skydda dina ögon med bra solglas.

15. Ge mobilen semester
Använd inte mobilen för längre samtal om du har dålig täckning på landet eller till havs, för då är strålningen mycket högre.

16. Slipp kräksjuka
Ät bara väl genomstekt mat, undvik majonnäsblandningar, kallskuret kött, patéer och skaldjur som stått framme länge på buffébord. Tvätta händerna efter toabesök och före matlagning.

17. Ha kul
Det stärker immunförsvaret mot stress.

18. Promenera i sanden
Det ökar  förbränningen med upp till tre gånger.

19. Se upp för rodnad
Det kan vara värmeutslag. Lufta och håll torrt. Om rodnaden ökar eller om området svullnar och blir varmare än normalt, du får feber, frossa eller stark sjukdomskänsla, kontakta vårdcentralen. Det kan vara ett tecken på rosfeber.

20. Sola sakta
Du kan bygga upp ditt naturliga solskydd ett steg i taget: 20-30 minuter i solen första soldagen, sedan öka på stunderna i solen med 10-15 minuter per dag.

501134921
21. Pollenprognosen
Har du pollenallergi? Då är det här den perfekta appen för dig. Fungerar på alla mobiler och plattor. Senaste pollenrapporterna från hela Sverige. Gratis.

22. Fästingsymtom
Den klassiska rodnande ringen är vanligast, men man kan också se blåröda eller ljusröda fläckar utan ”uppklarning” i mitten. Att det kan se så olika ut kan bland annat bero på att det finns olika arter av bakterien Borrelia. Kolla med vårdcentralen om du är tveksam.

23. Plåster på såren
Både Scholl, Salvekvick och Compeed gör specialplåster mot skoskav. Plåstren avlastar och skyddar skavsåret från tryck och ger omedelbar smärtlindring.

24. Varannan vatten
Kaffe och alkohol torkar ut kroppen. På sommaren är vattenglaset obligatoriskt bredvid kaffekoppen och vinglaset.

25. Badklåda, badsårsfeber
Orsakas av en parasit som finns i sött och bräckt vatten. Man får stora, kliande blåsor som påminner om myggbett, eventuellt lite feber. Du kan själv lindra klådan med receptfri kortisonkräm eller kylbalsam som finns på apotek.

26. För varmt i sängen?
Lägg lakan och örngott i en tät plastpåse och låt ligga i frysen en kvart före läggdags!

27. Stoppa hälsprickor
Förebygg genom att regelbundet (en gång i veckan) fila hälarna med fotfil, tvätta med mild tvål, sköljer och torka noga. Smörj med fet salva (eller salicylsyrevaselin).

28. Akta dig för maneter
De man ska akta sig för är röda eller blå i färgen. Röd brännmanet trivs i kalla vatten längs väst- och sydkusten. Skölj bort bränntrådarna med havsvatten. Lindra svedan med kylbalsam, xylocainsalva eller kortison.

29. Byt baddräkt
Är det kallt i vattnet kan det lokala immunförsvaret i underlivet tillfälligt försämras. Tarmbakterier kan lättare vandra in i urinblåsan. Byt baddräkt. Gå inte omkring i blöta badkläder.

30. Bränt dig på nässlor?
Badda utslagen med kallt vatten, lindra svedan med kylbalsam, alsolsprit eller zinkpuderlösning.

31. Håll vikten med lingon
Lingon stoppar de negativa effekterna av fet kost. Det visar en ny studie vid Lunds Universitet. Ett tillskott av lingon till en annars fet kost gav lägre vikt och bättre blodsocker- och kolesterolvärden.

496604011
32. Stoppa semestersnuvan
Det finns ett samband mellan stress och vårt immunsystem. Ett välkänt fenomen är ”semestersnuvan”. De första lediga dagarna får tillbringas i sängen i stället för på stranden. För att undvika semestersnuvan borde vi alltså varva ner i god tid innan ledigheten, och försöka att få en mjuk övergång.

33. Gröna fingrar
Gräv en rabatt och odla lite grönsaker. Känslan när du skördar dina första ingredienser till salladen är oslagbar! Har du inte villa eller sommarstuga – plantera i krukor eller i en låda på balkongen.

34. Undvik alger
Bada inte i vatten där blågröna alger blommar. Kan ge irritation och klåda i huden, ögonbesvär, illamående, kräkningar och diarré.

35. Håll kylskåpet kallt
I vart tredje hem är kylskåpet alldeles för varmt, enligt en ny undersökning som konsumentföreningen Stockholm gjort. Yersinia heter en magbakterie som finns bland annat i griskött, och som kan växa även i livsmedel som kylförvaras.

36. Stoppa insekterna
Skaffa insektsnät till fönstren i sovrummet.

37. Ät en gubbe mot rynkor
Jordgubbar har hög halt av många olika antioxidanter, innehåller mer vitamin C än apelsin. Har i flera studier visat skyddande effekt mot cancer och motverkar rynkor och hudskador av solen.

38. Aloe vera
Billig och bra gel mot solsveda finns på apoteket.

39. Våga vila
Ta det lugnt på semestern. Du måste inte göra saker hela tiden. Sov ut, ligg kvar i sängen, sträck på dig, hämta tidningen eller sätt på radion.

40. Yoga
En solhälsning är bra sätt att gå ner i varv på semestern.

41. Ät tranbär
De innehåller ämnen som kan skydda mot urinvägsinfektion, de gör det svårare för bakterierna att fästa sig

42. Lite vin till maten
Kan i bästa fall minska risken för hjärtinfarkt, diabetes, artrit och demens. Men det ska vara lite lagom – vid högre doser försvinner de positiva effekterna.
Om du inte vill dricka alkohol går det lika bra med druvjuice, visar en ny svensk studie vid Karlstads universitet. Alkoholfri röd druvjuice har lika positiv effekt på blodtryck och hjärtverksamhet som rött och vitt vin.

140210276
43. Bada när det regnar
– det är faktiskt en härlig upplevelse om det inte är för kallt i luften.

44. Glöm inte vaccinera dig
Fästingviruset TBE kan ge allvarliga och långvariga besvär.

45. Ät blåbär
Har visat sig ha effekt på hjärtkärlsjukdomar, diabetes, cancer, Alzheimers och Parkinsons sjukdomar, flera cancerformer och kan förbättra mörkerseende och skydda mot gulafläckensjukdom.

46. Ångkoka sommargrönsakerna
De blir mycket krispigare och bevarar alla vitaminer och näringsämnen.

47. Cykla bort din migrän
En svensk studie visar att träning kan förhindra migränanfall lika bra som mediciner. Cykling är speciellt bra. Troligen ger pulsökning och muskelaktivitet den skyddande effekten.

48. Lös ett korsord
Ägna dig åt lite hjärnträning. Signalsubstansen dopamin – som har stor betydelse för minne och tänkande – minskar med åldern. Forskning vid Karolinska Institutet visar att du kan peppa dopaminet genom att lösa korsord, spela schack, se dokumentärer och debatter på TV.

49. Lax på grillen
I stället för flintasteken! innehåller nyttiga fetter som både kroppen och hjärnan mår bra av.

50. Andas rätt – må bättre
Det behövs bara tre-fyra djupa andetag för att ditt nervsystem ska börja reparera din kropp. Hjärtat slår långsammare, blodtrycket sjunker, stresshormonerna minskar och istället ökar ”må-bra”-hormoner som oxytocin och serotonin. Andas in och låt magen bli en ballong, håll andan 5 sekunder, andas ut medan du drar in magen.

51. Choklad varje dag
Kan sänka ditt blodtryck och skydda mot stroke, visar flera svenska studier.

127057347
52. Gå ner vikt med avokado
Amerikanska forskare har visat att en halv avokado om dagen minskar sötsuget och småätandet mellan måltiderna. Avokadon innehåller omättat fett som lär kunna sänka den dåliga kolesterolhalten och höja den som är bra.

53. Satsa på zink
Flera vetenskapliga studier visar att tillskott av zink kan både lindra och förhindra vanlig förkylning. Zink hämmar virusets förmåga att föröka sig. Mest zink får vi från kött, fisk och ägg.

54. Byt ut köttet mot fisk
Enligt de nya kostråden borde vi låta fisk ersätta det röda köttet och kycklingen ett par-tre dagar i veckan. Lax, strömming, sill, makrill. Men även vita fiskar, som är bra proteinkällor.

55. Inte för länge på grillen
Amerikanska studier har visat att kvinnor som äter mycket grillat och bränt kött – och samtidigt för lite frukt och grönt – har ökad risk för bröstcancer.

56. Se upp för sockerfällorna
Tråkigt nog är många juicer, yoghurtar och smoothies riktiga sockerfällor. Vill du byta ut eftermiddagskaffet mot yoghurt ska den helst vara naturell, kanske med färska bär.

57. Plocka nässlor
Nässelsoppa sägs kunna botar bland annat eksem och huvudvärk.

58. Bara sallad till grillbiffen
Pommes frites blir man bara sötsugen av. Fet mat stimulerar längtan efter sött.

59. Motionera tarmen
En rask promenad är bättre än laxermedel!
60. Sardinmacka – det perfekta mellanmålet
Grovt bröd med sardiner – fibrer och massor av omega 3.

61. Solskador
I dag finns bra metoder att ta bort dem: Den nyaste heter heter PDT, fotodynamisk terapi. Det bildas en liten sårskorpa, och när den fallit bort syns en rodnad som försvinner efter några veckor.

62. Glöm inte hjälmen
Att cykla är härligt och nyttigt. Men du glömmer väl inte hjälmen? Hjälmen ska täcka panna och tinningar, helst också nacken. Om tinning- och pannloberna skadats är det viktigt att få kvalificerad vård snabbt. Om du cyklat omkull, känner dig yr och får ont i huvudet ska du ovillkorligen söka läkare för undersökning.

188040227
63. Undvik konstgjorda sötningsmedel
Kan öka sötsuget. Dricker du te är en sked honung mycket nyttigare än socker.

64. Solskyddsfaktor för håret
Solen bleker allt, även håret. Det finns solskyddsprodukter även för håret – vanligtvis som spray. Om du har färgat eller slingat hår är det extra viktigt att skydda håret.

65. Heta tomater
Tomaternas speciella skyddsämne, mot bland annat cancer, heter lykopener. Faktum är det tas upp ännu bättre av kroppen om man hettar upp tomaterna. Så när vintern kommer boosta du kanske med lykopener i form av en het tomatsås på pastan.

66. Satsa på bra solglasögon
Solljus har en klar koppling till ögonsjukdomarna grå starr och ”gula fläcken”. Solglasögon av bra kvalitet skyddar effektivt. Solglasögon ska vara CE-märkta, och ha dokumenterat skydd mot både UVA och UVB-strålning. Det finns idag också kontaktlinser med UV-skydd, fråga din optiker.

67. Ta med gummibandet
Perfekt träningsredskap som tar noll plats i resväskan.

68. Dra ner på saltet
Minska på saltet för att rädda blodtrycket, enligt senaste studierna. Använd mineralsalt.

69. Frön lika bra som nötter
Vi bör äta mer nötter eftersom de innehåller supernyttiga fettämnen och antioxidanter. Om du är nötallergiker går det lika bra med solroskärnor och sesamfrön.

487356913
70. Snabbfix i väskan
Om du snabbt behöver lukta gott i munnen finns en liten räddare i nöden på apoteket, Retardex munspray . Har fräsch mintsmak och räcker till ca 50 sprayningar.

71. Promenera bort din onda rygg
Passa på att kurera din onda rygg i sommar. Pernilla Åsenlöf, docent vid Uppsala Universitet, rekommenderar dagliga promenader på 20-30 minuter.

72. Ytliga ådernät
på benen kan täckas effektivt med speciella krämer, finns i parfymaffärer. På nätet kan du beställa utmärkta Covermark.

73. Se upp för sorkar
Personer som drabbas av sorkfeber har 14 gånger ökad risk för stroke och 6 gånger ökad risk för hjärtinfarkt under de första tre veckorna efter infektionen. Det visar en studie vid Umeå universitet. Därför är det viktigt med behandling så fort som möjligt. Symtomen liknar influensa med hög feber och muskelvärk. Sorkfeber är vanligast i Norrland, och sprids via damm på vindar, i lador och skjul.

74. Skydda läpparna
Använd ett bra solststift på sommaren ge dem gärna också extra näring med bra cerat när vintern kommer.

75. Rata flip-flop
Flip-flop älskas av många, både gamla och unga, men har förstört många fötter. Växla om med vanliga luftiga sommarskor som ger stöd åt fotvalven.

76. Vaccinera dig
Om du ska resa till ”tropiska” områden ska du kontakta en vaccinationsmottagning i god tid.

77. Ät kål mot bröstcancer
Kål innehåller svavelföreningar som har en hämmande effekt på cancerceller. Studier bland annat vid Karolinska institutet har visat att bröstcancerrisken är lägre bland kvinnor som äter mycket broccoli och kål.

78. Dra ned på alkoholen
* Drick vatten till maten i stället för öl eller vin
* Hoppa över drinken före festen
* Varva alkohol med alkoholfri dryck, till exempel dricka vatten till vinet

79. Starka magmuskler
Stärk buken med en övning som ska göras dagligen, gärna flera gånger: Stå med rak hållning och tänk dig att du drar naveln så långt bakåt och uppåt mot ryggraden som möjligt, medan du andas ut långsamt. Magen ska vara hård när du känner på den. Håll kvar fem sekunder, släpp ut den igen – men bara till hälften!

80. Ge håret semester
Att låta håret självtorka är rena hälsokuren för ditt hår.

497429579
81. Spela badminton
Rolig och effektiv sommarträning för hela familjen. Billiga nät och rackets finns på stormarknader.

82. Ät nypon.
De är fullproppade med C-vitamin.

83. Drick morotssaft
Supernyttigt och kan eventuellt ge en snyggare solbränna – på kortare tid så att du slipper bränna dig.

84. Mjukstarta semestern
Att gå tillbaka på jobbet efter semestern kan kännas tungt och stressigt.
Mjukstarta, acceptera ett lägre tempo i början.

85. Pröva tranbär
Om du äter mycket C-vitaminrika frukter höjs surhetsgraden i urinen och då minskar risken för infektion. Tranbärsjuice anses speciellt bra.

86. Smalfrukt som lördagsgodis
Nektariner, persikor och plommon kan vi frossa i på sommaren. Men unna dig också dessa goda frukter i vinter – de har visat sig kunna förhindra bukfetma.

87. Fuskbränna
Är helt ok om du inte vill vara i solen. Brun-utan-solkrämer är inte skadliga för huden.

88. Se upp för bufféer
Noroviruset dyker upp även på sommaren. Man kan smittas av mat som har hanterats av någon som inte tvättat händerna ordentligt efter toalettbesök. Ofta buffémat.

89. Spenat skyddar mot solskador
Lutein som finns i livsmedel som grönkål, spenat, broccoli kan hindra skadlig ultraviolett strålning från att nå – och skada – de känsliga bakre delarna av näthinnan.

90. Se upp med svampen
Är du van svampplockare vet du säkert vilka sorter som är giftiga. Om inte – skaffa en bra svampbok. Får man av misstag i sig flugsvamp, spindelskivling eller stenmurklor och blir sjuk, ring Giftinformationscentralen, tel 08-33 12 31, eller sjukhus för råd.

491374361
91. Umgås med vänner
Äkta vänner höjer livskvaliteten visar forskning

92. Rör på dig
Brist på motion är lika farligt som rökning

93. Ormbiten?
Att bli biten av huggorm är oftast ofarligt, men man ska alltid åka till sjukhuset för kontroll och stelkramsspruta.

94. Grilla rätt
När kött grillas hårt bildas ämnen som kan orsaka cancer. Grilla över glöd och låt inte eldsflammorna nå köttet.

95. Gör ett eget semesterapotek:
Fyll på med:
Kompresser
Kirurgtejp
Snabbförband (inklusive tryckförband)
Blodstillande vadd (bra mot näsblod)
Sårtejp (för glipande skärsår)
Sårtvätt (bra när du saknar rent vatten)
LHP-kräm (apoteket) bakteriedödande, bildar ett skyddande skikt
Pincett och sax

96. Boosta med sommarbär och håll dig frisk
I bären finns fibrer, vitaminer, antioxidanter och mineraler. Och trots att bären smakar så sött och gott innehåller de få kalorier. Ät dem direkt – allra nyttigast – eller frys och ta fram under mörka vinterdagar när vitaminerna behövs allra mest.

97. Björkallergi?
Många björkpollenallergiker kan också få en reaktion som kallas ”parabjörksymtom”, klåda i gommen och svullnad i läppar och svalg, nässelutslag eller illamående när de äter äpplen, morötter, körsbär och andra stenfrukter. Under skalet på dessa frukter och grönsaker sitter ämnen som precis liknar de molekyler som finns i björkpollen.

98. Odla superbäret
Hallon innehåller superantioxidanterna fenoler som är antiinflammatoriska och kan förebygga både hjärtsjukdom och cancer.

99. Svintohår
Frissigt och torrt hår får man efter många bad i saltvatten eller klorbassäng. På Apoteket finns en billig och bra bot: Schampo för torr hårbotten, oparfymerat och milt.

Av Susanne Hauffman Foto: Thinkstock

 

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…