Annons

Annons

Bota din hälsoångest framför datorn

Hälsoångest kan 
behandlas mycket effektivt med hjälp 
av kbt-terapi på 
internet, det visar 
flera svenska studier.

Cirka 500 patienter med hälsoångest har hittills behandlats med kognitiv beteendeterapi, kbt, via internet.

Efter avslutad behandling var två tredjedelar fria från diagnosen hälsoångest, och efter sex månader hade hela 80 procent blivit av med sin diagnos.

Annons

Studierna har genomförts av Erik Hedman, docent i klinisk psykologi, och hans forskargrupp vid Karolinska institutet.

– Det handlar om en tydligt strukturerad behandling, där patienterna under tolv veckor får instruktioner och övningar via en sluten internetsida. Patienterna står 
hela tiden i kontakt med behandlande psykolog, kan ställa frågor och få regelbunden återkoppling, berättar Erik Hedman.

Absolut ingen ”quick fix”

Själva behandlingen skiljer sig egentligen inte från vanlig kbt, där man möter terapeuten ansikte mot ansikte.

Gilla Året Runt på Facebook

– En internetbehandling är absolut ingen ”quick fix”. Deltagarna måste vara motiverade och göra övningarna noggrant. Det är du själv som patient som måste göra jobbet, fast givetvis med stöd från psykologen.

Att få behandling över nätet kan ha 
flera fördelar. Ett uppenbart plus är att du kan utföra övningarna på en tid och plats som passar dig.

Dessutom behöver du 
inte anstränga dig för att komma ihåg 
exakt vad psykologen har sagt om hur 
övningarna ska göras. All information finns kvar på nätet.

Så funkar behandlingen

Kbt-behandling mot hälsoångest kräver att du jobbar aktivt, minst en timme per dag, med olika övningar.

Behandlingen ska ges av legitimerad psykolog och löper under tolv veckor.

Som patient får du föra dagbok för att kartlägga din ångest. I vilka situationer väcks den? Vad gör du då? Du får träna på att bryta negativa tankespiraler. Nästa steg är att öva medveten närvaro (mindfulness). Du uppmanas att känna in din kropps signaler och ”bara vara”, utan att låta tankarna rusa iväg om hemska sjukdomar och utan att boka läkartid eller läsa om symtom.
Sedan följer exponering. Du får utsätta dig för situationer som brukar utlösa din hälsoångest, vilket är högst individuellt. Det kan vara att se en tv-serie i sjukhusmiljö, läsa en bok om cancer eller besöka en kyrkogård. Du kan också få i uppgift att själv framkalla kroppsliga symtom, som yrsel eller hjärtklappning, genom att snurra på en kontorsstol eller springa i trappor. Sedan får du träna på att ”stå ut” med symtomen utan att göra något. Du får även öva på att skjuta upp ditt oroliga beteende. Får du ett märkligt symtom – vänta en kvart eller ännu hellre ett dygn. Varje gång du skjuter upp att agera på rädslan så minskar den.

Under senare delen av 2017 kommer den nätbaserade behandlingen mot hälsoångest att börja användas inom den allmänna vården i Sverige.

När ska jag söka hjälp?

Du bör söka hjälp för din hälsoångest om …

… den tar upp en allt större del av dina tankar.

… du får svårt att koncentrera dig på jobb eller studier.

… du börjar undvika sådant du brukade tycka om 
att göra på grund av din sjukdomsrädsla.

… ångesten gör det svårt att sova och att slappna av.

… ångesten påtagligt försämrar din livskvalitet 
och går ut över ditt jobb och dina relationer.

Kontakta din vårdcentral och be 
om remiss till kbt-behandling.

Läs också:

Cornelia, 39: ”Rädslan för att bli sjuk styrde mitt liv”

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…