Annons

Annons

Bota höstdeppen med en ljuslampa!

Höstmörkret kan göra oss hängiga. Men det finns hjälp för den som känner sig trött och nedstämd. Det senaste är ljusterapilampor i hemmet!

Lys upp och må bättre i vinter!

Med höstens mörker känner många av oss trötta och utan kraft. De flesta kan hantera den här årstidsbundna nedstämdheten och tröttheten på egen hand. Till exempel genom promenader i dagsljus och vintersemester. Eller om man behöver mer hjälp än så kan en ljusterapilampa hjälpa.

Annons

– När ljuset kommer in i ögonen stoppas produktionen av sömnhormonet melatonin och vi känner oss gladare och piggare, förklarar Baba Pendse, överläkare i psykiatri vid universitetssjukhuset i Lund, som forskat på årstidsbunden depression.
De flesta av oss känner av bristen på sol och ljus under vinterhalvåret, även om vi inte blir nedstämda någon längre stund av det. Redan när sommaren i augusti börjar dra sin sina sista andetag kan man börja känna av mörkret. Ett sätt att råda bot på det är en morgonpromenad.
– Vi behöver ljus på morgonen för att stoppa utsöndrandet av sömnhormonet melatonin. Om man har möjlighet att ta en promenad på morgonen när det ljusnat är det bra. 20 minuter räcker, säger Baba Pendse.

Ljuset signalerar vakentid
Men eftersom den ideala tiden för promenaden är mellan klockan sex och åtta på morgonen, så försvinner den möjligheten gradvis. Och då får vi nöja oss med det ljus vi har: För promenader gör gott, även om vi tar dem mitt på dagen, och även om det är molnigt ute.
– Vi lär oss med tiden vad vi behöver för att må bra under den mörka årstiden. En del, som har möjlighet till det, reser bort till ljuset en vecka: Antingen sol- eller skidsemester, konstaterar Baba Pendse.
Enligt honom får 10 procent besvär av lättare art, som de klarar av själva, medan ungefär två till tre procent av oss behöver behandling av årstidsbunden depression, SAD, till exempel med läkemedel eller ljusterapi.
– Vid ljusterapi härmar man fullspektrum-ljus, det vill säga solljus utan dess skadliga ultravioletta ljus, som solen normalt bidrar med, förklarar Baba Pendse.

Om du känner dig nedstämd när solens strålar lyser med sin närvaro, tycker Baba Pendse att du ska vända dig till din vårdcentral för att få en bedömning. Dels för att utesluta att tröttheten beror på någon sjukdom. Dels för att se vad nedstämdheten beror på. Handlar det om en livskris hjälper inte ljusterapi. Då behövs andra insatser.
Ljusbehandlingen anser han att man ska göra på en bra klinik, eller ett sjukhus. Då det saknas tillräckliga vetenskapliga belägg för att behandlingen har effekt, erbjuds den bara i ett fåtal landsting/regioner där man kan bedriva kompetent uppföljning och stöd till dessa patienter.
Baba Pendse är övertygad om att behandlingen hjälper, och att forskningen så småningom kommer att ge honom rätt.

4 olika typer av ljus-terapi-lampor :

Rondo LED, ca 1 850 kr, Innolux. Bas-ljusterapilampa med LED-teknik. Passar till exempel på frukost- eller skrivbordet.
Candeo Innolux, ca 2 800 kr. Taklampa med två funktioner, ljusterapi och vanlig belysning. Häng där du behöver den, kanske över arbetsbord eller matbord.
Iwaku, ca 2 500 kr Kombinerad gryningssimulator och ljusterapilampa med LED teknik. Den styrs via en app som ingår i priset.
Energy Up, HF3419 Philips, ca 2 199 kr. En storsäljare, modell större, kan användas av två personer samtidigt och hängas på väggen.

Av Mia Coull

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…