Annons

Annons

Därför blir du frisk av trädgårdsarbete!

Så kallad grön rehabilitering – att vistas ute i naturen har visat sig läka personer med utmattningssyndrom och psykisk ohälsa betydligt snabbare än traditionella behandlingar. Det visar ny forskning.

Frisk i trädgården

Eva Sahlin, förskollärare, lantbrukare och doktor i miljöpsykologi, disputerade 2014 med sin avhandling ”To stress the importance of nature – nature based therapy for the rehabilitation and prevention of stress related disorders”.
– Jag har själv alltid varit mycket ute i naturen och mår bra av det. Efter att ha mött utbrända personer som uppmuntrats att arbetsträna i trädgård och natur blev jag nyfiken på hur naturen påverkar människor med stressrelaterad psykisk ohälsa. När jag startade fanns det dessutom mycket begränsad forskning om vilka effekter rehabilitering i naturen ger, berättar Eva.
I sin avhandling har Eva följt runt 100 deltagare i rehabilitering och stresshanteringskurs. I intervjuer har de berättat om hur natur och trädgård har påverkat deras mående.
– Många tyckte att mötet med naturen fick dem att fundera på existensiella frågor. Det påverkade deras självbild och syn på sin livssituation. Man kände en tröst av att ingå i ett större sammanhang, där naturen helt enkelt har sin gång, berättar Eva.

Annons

SINNESINTRYCK PÅVERKAR OSS
Just känslan av att vara del av något som är mycket större och av att lära sig vara här och nu blir mer självklart när man vistas ute. Dofter, ljud, vind och solstrålar. När kroppen utsätts för olika sinnesintryck påverkas vi på många olika plan.
– Vi jämförde bland annat effekten av avspänningsövningar ute i naturen och inomhus. Avspänning ute gav högre koncentration.
Evas avhandling visade även att den ”gröna rehabiliteringen” ledde till flera förbättringar för deltagarna, symtomen på utbrändhet, depression och ångest minskade. Det gav en betydande minskning av antalet sjukskrivningsdagar, fler deltagare gick från sjukpeng till rehabiliteringspeng.
Hur kan man själv skapa lugn och ro i sin trädgård?
– Det viktigaste är att man anpassar sin trädgård efter den tid man har. I vissa perioder i livet, som när man har små barn, har man inte tid att lägga ner mycket arbete på trädgården. Se trädgården som något positivt och inte ett påhäng som man ska sköta om. Ett annat tips är att göra lite avslappning i trädgården, ta fram en bekväm stol, en skön filt och lyssna på något avslappningsprogram. Det finns väldigt många bra appar som man kan ladda ner direkt i mobilen.
Att använda naturen som rehabilitering är inget nytt, men under de senaste åren har den naturterapin fått allt större utrymme som behandlingsalternativ inom vården. Allt mer forskning i dag visar att det finns vetenskapliga belägg för att naturen har en positiv effekt både fysiskt och psykiskt.

GRÖN REHABILITERING
Det finns flera terapiträdgårdar i Sverige, en del landsting erbjuder så kallad grön rehabilitering och då framför allt för patienter med utmattningssyndrom och psykisk ohälsa.
I Sverige bedrivs i dag forskning både vid SLU:s rehabiliteringsträdgård i Alnarp och vid Västra Götalandsregionens Gröna Rehab – en permanent verksamhet som drivs genom Göteborgs botaniska trädgårds regi.
Forskningen visar bland annat att grön rehabilitering har god effekt på många stressrelaterade symtom, men även på arbetsförmåga och sjukskrivning. Studier på patienter med stroke, demens och äldre över 85 år har även gjorts där resultatet bland annat visat att de äldres koncentrationsförmåga var bättre efter vila utomhus i trädgårdsmiljö jämfört med vila inomhus.

•Hitta harmoni i din trädgård.

Trädgårdsskötsel är rena terapin- både för kropp och själ. Här är sju anledningar till att låta trädgården bli din plats för friskvård.
1. Trädgårdsarbete bränner mer kalorier än vad man kan tro. När du krattar, räfsar och rensar har du på en timme gjort av med 250 kalorier.
2. Att vistas utomhus reglerar hormonsystemet i vår kropp vilket gör att vår sömn förbättras.
3. Forskningen visar att vi blir lugnar av att vara i naturen. Blodtrycket sjunker, vi får bättre koncentrationsförmåga och vi använder de kreativa delarna av vår hjärna.
4. Aktiviteter utomhus tränar balans och muskelmassa samt förbättrar konditionen.
5. Dagljuset har även effekter på vitaminstatus och skelettuppbyggnad.
6. Att vistas i naturen under olika årstider förstärker vår tidsuppfattning och känsla av delaktighet.
7. När du planterar, sår och planerar för din trädgård använder och tränar du den kreativa delen av hjärnan.

Av Anna Horn Foto:IBL-AOL

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…