Annons

Annons

Därför ska du frossa i D-vitamin!

Många svenskar får i sig för lite D-vitamin. Därför får en rad livsmedel, bland annat mjölk, nu en extrados av det viktiga solvitaminet.

Dags för D-vitamin!

I höst får en rad svenska livsmedel en extra dos D-vitamin. Det har Livsmedelsverket beslutat, efter att ha tagit del av forskning som visar att stora delar av svenska folket får i sig för lite av det viktiga vitaminet.
De livsmedel som berikas med extra D-vitamin är framför allt mjölkprodukter av olika slag och alternativ till mjölkprodukter som havredrycker och laktosfria mjölkdrycker, samt olika matfetter.
– D-vitamin är ett av få vitaminer som kan vara svårt att få i sig i tillräcklig mängd, säger Eva Klingberg, överläkare i reumatologi vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Annons

Hon har forskat på benskörhet och D-vitamin, och bland annat lett en studie vid Sahlgrenska akademin som visar att hälften av alla friska göteborgare under vinterhalvåret har D-vitaminnivåer som anses vara otillräckliga. Resultaten antyder att minst halva Sveriges befolkning kan behöva öka sina D-vitaminnivåer vintertid. För enligt studien var de genomsnittliga D-vitaminnivåerna nästan dubbelt så höga i juli som i februari.

Solljuset räcker inte

D-vitamin bildas i vår hud när vi exponeras för solljus. På sommaren räcker 10–15 minuter i solen för den som är ung eller i medelåldern. För äldre personer behövs längre tid, upp till en timme i dagsljus. Detta beror på åldersförändringar som minskar kroppens förmåga att bilda D-vitamin i huden.
Problemet är att solljuset som når oss i Norden inte räcker för att bilda D-vitamin under årets mörka månader.
– I stora delar av Sverige bildas nog inte D-vitamin alls i huden av solen under vintern. Även om du är ute hela dagen. Men att vara ute och röra på sig under de ljusa timmarna har förstås många andra hälsoeffekter. Från slutet av mars börjar solljuset bli mer effektivt, då är det bra att vara ute så mycket som möjligt, säger Eva Klingberg.

Kan vi tanka D-vitamin på sommaren?
– Ja, på sommaren när vi är utomhus mycket och inte har så mycket kläder på oss hjälper solljuset via vår hud att ge oss ett ”lager” av D-vitamin. Det kommer inte att räcka hela vintern, men om du har en hög nivå när hösten börjar kommer det att räcka en längre tid.

Varför behöver vi D-vitamin?
– Att vi behöver vistas ute i sol- och dagsljus för att inte drabbas av benskörhet är känt sedan länge. Skelettet behöver kalcium. För att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium från maten behövs D-vitamin, det vi får från livsmedel och det som bildas i huden.
– Det finns också en del stöd för att D-vitamin har betydelse för annat, som immunförsvaret och risken för att drabbas av autoimmuna sjukdomar, eventuellt cancer och hjärt-kärlsjukdomar. D-vitamin kan också påverka en rad signalsubstanser som har betydelse för vårt humör, säger Eva Klingberg.
Men sambanden är inte helt klarlagda, påpekar hon.
– Vi vet fortfarande inte om man kan förebygga sjukdomar genom att ta extra kosttillskott med D-vitamin.

Vem kan behöva extra kosttillskott?
– Är man sjuk och äldre kanske man inte har så stora möjligheter att vistas i solljus. Då kan man behöva öka sitt intag av D-vitamin. Äldre som tillbringar lite tid utomhus rekommenderas av Livsmedelsverket ett tillskott med 10 mikrogram (400 IE) D-vitamin per dag. Även personer med mörk hud, som har svårare att bilda D-vitamin av solen.
– Överviktiga har ofta brist på D-vitamin. Anledningen är troligen att det fettlösliga D-vitaminet binds i kroppsfettet så att de inte kan tillgodogöra sig det i blodet. Veganer behöver också extra tillskott eftersom de inte äter D-vitaminrika livsmedel som fet fisk och ägg.

Kan det vara farligt att överdosera D-vitamin?
– Jag tror inte att risken är särskilt stor. Men om du äter och dricker stora mängder D-vitaminberikad kost, till exempel mejeriprodukter, kanske du ska vara försiktig med kosttillskott. En stor mängd D-vitamin i kroppen kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, i värsta fall kalciuminlagring i njurarna.

Kan man mäta sin nivå av D-vitamin?
– Ja det kan du absolut göra. Då kan läkaren avgöra om du behöver ett extra kosttillskott, och du kan få råd om mat som innehåller extra mycket av vitaminet, säger Eva Klingberg.

Av Susanna Hauffman Foto IBL-AOP

Läs mer:
7 frågor och svar om D-vitamin

Frossa i D-vitamin

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…