Annons
Annons

Därför ska du promenera 30 minuter om dagen

Vill du känna dig gladare, piggare och starkare? Börja promenera redan idag. Endast 30 minuters promenad om dagen ger dig enorma hälsofördelar.

Promenera en halvtimme om dagen

Att promenera är troligtvis den enklaste träningsformen och dessutom ett av de mer effektiva sätten att hålla igång och hålla kroppen i form. Det kräver ingen speciell utrustning och kan verkligen göras överallt, sommar som vinter. På vintern kan det bli lättare och säkrare med dubbar under skorna, samt gåstavar. Annars är det bara att köra på.

Annons

Och fördelarna är många. För att bara nämna några; Du får en ökad blodcirkulation, sänker blodtrycket, bättre kondition, stärker hjärtat, minskar risken att utveckla diabetes typ 2, du kommer sova bättre, det kommer att sakta ner åldrandeprocessen, minskar risken för benskörhet och göra dig gladare.
Och vem vill inte ha alla dessa fantastiska fördelar?
Det är faktiskt inte svårare än att snöra på sig skorna och ge sig ut. Dessutom får du dagsljus på dig, vilket huden gör om till D-vitamin, som är absolut nödvändigt för en normalt fungerande kropp. D-vitaminet reglerar bland annat hormonbalansen i kroppen, det är nödvändigt för celltillväxten och nervsystemet, det reglerar kalkbalansen i skelettet och tänderna, vilket i sin tur minskar risken för benskörhet, samt en rad andra viktiga funktioner.
Om du promenerar för att gå ner i vikt, bör du lägga fokus på tempot, samt använd dig av backar i naturen och intervall träna.
Har du svårt för att komma igång med någon träningsform så är promenader din grej. Gör det själv, tillsammans med en vän, partner eller granne. Ladda ner en ljudbok eller lyssna på naturens ljud.

Av Shirin Djavidi  Foto Shutterstock

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…