Annons

Annons

De flesta tål små mängder av mjölk

Glutenfria och laktosfria produkter säljs som aldrig förr. Men hur nödvändiga är de? Andrea Mikkelsen, dietist och medicine doktor vid Göteborgs universitet, tycker det är bra att de gluten– och laktosfria alternativen blir flera. – Men det är onödigt att gå på specialkost, som är mycket dyrare än vanlig mat, hela livet om man inte behöver det, säger hon.

laktos

Nej tack till mjölkprodukter för laktosintoleranta.

Kan man vara ”känslig” mot laktos utan att vara ”intolerant”?
– Om man får i sig stora mängder kan det resultera i knip, gaser och lös avföring. Visst är det nödvändigt med kalcium som finns i mjölkprodukter. Men det räcker med en halv liter (inkluderande både mjölk och fil) och ett par skivor ost.

Annons

Hur vet man då att man har en äkta laktosintolerans?
– Det finns självtest på apoteket, säger Andrea Mikkelsen, men testet från apoteket fångar bara upp en av alla olika varianter som finns. Andra mer tillförlitliga tester kan göras hos läkare.

Symtomen vid laktosintolerans kommer oftast smygande. Många prövar att dricka och äta mindre mejeriprodukter, och tycker att de blir bättre i magen. Då är det lätt att ställa sin egen diagnos. Men det kan också vara så att laktos inte är problemet, utan till exempel glutenintolerans eller inflammatoriska tarmsjukdomar som Crohns och ulcerös colit. Sjukdomarna skadar slemhinnan i tarmen, och då försvinner enzymet som bryter ner laktos. En svår maginfektion kan också ge en tillfällig känslighet mot laktos.

Måste man utesluta all laktos?
– Om du fått diagnosen laktosintolerans kan det räcka att minska den totala mängden laktos kosten, säger Andrea Mikkelsen. Det är viktigt att du provar dig fram för att se hur mycket just du klarar eftersom detta är mycket individuellt.

• De flesta tål vanlig mjölk om man dricker små mängder fördelat över dagen, till exempel i kaffet.
• Fil och yoghurt innehåller mindre mängder laktos.
• Lagrad hårdost är naturligt laktosfri, laktosen försvinner vid ystning och lagring av osten.
• Laktos finns i all mjölk, också i get– och fårmjölk. Hög halt av laktos finns i mesost, messmör, mjölkchoklad och viss nougat.
På livsmedelsverket.se finns en tabell som visar hur mycket laktos det finns i olika livsmdel

Fakta laktosintolerans
• Laktosintolerans är ingen allergi och det är inte farligt. Det ska inte förväxlas med mjölkproteinallergi . Att vara allergisk mot mjölkens protein innebär att alla mjölkprodukter måste uteslutas ur kosten.
• Det är inte ovanligt att få en ökad intolerans mot laktos med stigande ålder, när matsmältningen blir långsammare.
• Diagnosen ställs med hjälp av laktosbelastning (man ska vara fastande får dricka en laktoslösning) och/eller dna-test som utförs genom ett enkelt blodprov.

Laktosfritt bättre än soja
Funderar du på att övergå till laktosfritt? Tänk då först på hur mycket med laktosinnehåll du äter vid måltiderna, råder Andrea Mikkelsen. En skvätt mjölk i kaffet, eller en halvliters latte? Numera finns en mängd laktosreducerade eller laktosfria produkter som man kan använda som laktosintolerant. De är att föredra framför exempelvis sojadryck eftersom de laktosfria är mer naturliga och ger mer näring. Dessutom är sojaintolerans ganska vanligt, och kan ge ännu svårare symtom än laktos.

En enzymkapsel räddar festen!
Om man ska på fest eller restaurang kan det vara svårt att veta om maten innehåller laktos. Det finns tabletter och kapslar med laktasenzym, som har samma verkan som det enzym som produceras i tunntarmen.
Prolaktas innehåller den nyttiga probiotikan bacillus coagulans, som bryter ner mjölksocker till enklare sockerarter som är lättare för tarmen att smälta. Probiotikan har en livslängd i tarmen på ungefär 24 timmar, vilket gör att det räcker att ta en dos om dagen. Andra medel är Lactasin, Lactrase, Kerutabs, Kerulac. Medlen har få biverkningar och är ofarliga.

Av Susanna Haufmann Foto AOP-IBL

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…