Annons

Annons

Expertens 4 bästa knep: Så håller du nyårslöftet!

När klockorna ringer in det nya året och man har bubbel i glaset är det lätt hänt att ett nyårslöfte ramlar ur munnen. Men hur gör man sen, för att hålla löftet? Här är psykologens bästa tips:

håll ditt nyårslöfte

– Nyårslöften handlar ofta om en längtan efter att leva på ett så bra sätt som möjligt. När vi står inför ett nytt år, ännu oförstört av överhoppade motionsrundor, för mycket vin och choklad är det lätt att tänka att ”nu jäklar tar jag chansen till förändring”, säger leg psykolog Anna Bennich Karlstedt.

Annons

Vanligen ger vi löften om någon livsstilsförändring. T ex börja motionera, sluta röka, äta sundare.
– Många börjar göra förändringar men tappar dem längs vägen. Det finns undersökningar som visar att det i snitt tar 66 dagar att bryta en vana, så det gäller att ha lite uthållighet, konstaterar Anna Bennich Karlstedt.

Inte så många har det tålamodet. Bara en av tio håller sitt löfte över längre tid visar studier, enligt Anna Bennich Karlstedt.

Att ändra vanor och börja leva på ett nytt sätt är inte så lätt. Vanliga fel som vi gör när vi nyårslovar, är att vi saknar plan för hur det ska gå till, särskilt när det känns motigt och inte så roligt längre.
– Till en början håller vi ångan uppe, t ex i motionsspåret, men sedan när det är mörkt och slaskigt ute och är det lätt att tappa fart och motivation.

Att välja en kopp te i tevesoffan istället för löparskorna när det regnar, är mer belönande för stunden.
– Vi styrs alltså mer av den kortsiktiga belöningen än den långsiktiga, mer diffusa, förklarar Anna Bennich Karlstedt.

För att lyckas behöver vi planera hur vi ska parera när latmasken börjar krypa i oss. Det handlar om att vara målmedveten och uthållig, för att med tiden nå det vi ville och önskade oss själva.

Att sluta röka är ett konkret och tydligt löfte. Anna Bennich Karlstedt avråder från mer svävande mål.
– Det är viktigt att löftet är konkret. Annars är risken att misslyckas är större. Undvik att lova dig själv att ”nu ska jag bli lycklig”, eller ”nästa år ska bli bättre än det här”.  Det är för luddigt och vi har inte samma kontroll över den typen av löften, som mer konkreta mål.

Det är även viktigt att inte klandra sig själv
– Du får i stället ge dig själv förståelse om varför det inte funkade, kanske behöver du göra på ett annorlunda sätt nästa gång, t ex vara lite mer konkret, dela upp i små delmål som är rimliga att uppnå och med fler belöningar längs vägen!

4 tips – så lyckas du!

1. Löftet behöver vara konkret, och väl genomtänkt. Plus att du behöver en plan för hur du ska nå målet.
2. Berätta för din omgivning om ditt nyårslöfte, de kan såväl stötta som utgöra lite press att lyckas, vilket man ibland kan behöva.
3. Ha gärna en belöning som hägrar i slutet på året, men ha också flera små del-belöningar längs vägen som kan hålla motivationen uppe.
4.  Om du skulle ”halka ur spår” lite, så ge inte upp. Se det bara som ett tillfälligt bakslag, inte som ett oåterkalleligt återfall till din gamla livsstil. Börja bums om igen.

Text Mia Coull
Foto AOP-IBL

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…