Annons

Annons

Få starka ben med vitamin K2

Rorelse ger starka ben

Stärk benen med vitamin K2!
Ny forskning visar att mjölk inte ger starka ben. Nu är det vitamin K2 du ska få i dig.

Mjölkstudien i höstas slog ner som en bomb. Forskare vid Uppsala universitet, hade under 1980- och 1990-talen undersökt 61 000 kvinnors kostvanor. Drygt 20 år senare följdes studien upp. Det visade sig att de som drack mest mjölk hade störst risk att drabbas av benbrott i allmänhet, och lårbensbrott i synnerhet. Tvärt emot vad man tidigare trott! Studien visade också att mjölkdrickare löper större risk att drabbas av hjärt/kärlsjukdom och cancer. Boven tros en beståndsdel av mjölksockret vara, galaktos, som kan bidra till inflammation i kroppen.
Det här är så kart ett stort problem för svenskar, eftersom vi av någon oklar anledning har bland de sköraste benen i världen. Och många dricker ju mjölk för att förebygga problemen. Vanligast är att man är benskör i höfterna, kotorna, handlederna, höfterna eller överarmen.
Särskilt äldre kvinnor drabbas av benbrott, var tredje kvinna över 70 är benskör. Faktum är att kvinnor löper två till tre gånger så hög risk att drabbas av benbrott än män. Det beror på att kroppen mer eller mindre slutar producera östrogen efter klimakteriet, och det är det hormonet som behövs för att bilda benmassa. När inte benmassan byggs upp i samma takt som den bryts ned, så har man drabbats av benskörhet, osteoporos. Då är det lätt att ett ben bryts om man råkar falla.
Att vi dricker mjölk för att få starka ben, beror på att drycken är så rik på kalcium. Dricker man tre glas om dagen (cirka 6 deciliter), kommer man nästan upp i det rekommenderade dagsbehovet på 800 milligram kalcium. Men för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalciumet, behövs också vitamin D – ett vitamin som många äldre lider brist på.
Men inte bara kalcium och vitamin D är viktigt vid benbildning. Det gäller också benproteinet osteokalcin, som bildas med hjälp av vitamin A och D. Men troligtvis behövs även vitamin K2 i sammanhanget.
De flesta kanske förknippar vitamin K med koagulering av blod, men det gäller vitamin K1. Vitamin K2 däremot gör benen starka.
Vitamin K2 finns det gott om i en japansk maträtt som heter ”natto”, som tillagas på jästa sojabönor. Alldeles nytt på marknaden är Natto K2 från Bringwell. Varje kapsel innehåller rikligt med K2, faktiskt 267 % av det rekommenderade dagliga intaget. Natto K2 innehåller också isoflavoner. Detta naturliga växtämne är till för att ytterligare hämma nedbrytningen av benstrukturen.
Det allra bästa komplementet till kosttillskott är motion. Skelettet gillar särskilt sporter som ger ”stötar”, till exempel tennis, joggning och dans. Promenader är också välgörande. När kroppen får ”stötar”skickas nämligen signaler till kroppen om att det är dags att börja bygga upp skelettet. Något som inte sker om man är stillasittande hela dagarna!

Annons

Av Kristina Eriksson Foto Shutterstock

 

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…