Annons
Annons

Boosta dig med vitaminer och slipp förkylningen

Här är experten Fredrik Paulúns guide till vitaminerna som stärker ditt immunförsvar!

Slipp förkylning med vitaminer

1. Antioxidanter
Finns i: Frukt, bär, grönsaker, frön, svamp, lax, äggula, kryddor, baljväxter, nötter, fullkornsprodukter, te och kaffe, rött vin.
Fredrik Paulún: Boostar vårt immunförsvar, så att det kan dra på lite extra för att kunna bekämpa inkräktare i form av virus och bakterier.
Antioxidanter finns i maten i många olika former, som t ex E-vitamin, C-vitamin, karotenoider, polyfenoler och bioaktiva ämnen. När antioxidanterna produceras i kroppen, behövs mineraler som t ex selen.

Annons

2. Bioaktiva ämnen
Finns i:
Fullkornsprodukter, baljväxter, grönsaker, frukt, te, kaffe, rött vin.
Fredrik Paulún: Bioaktiva ämnen är andra ämnen än vitaminer och mineralämnen, som fungerar som antioxidanter och stärker immunförsvaret.

3. Vitamin C
Finns i:
De flesta grönsaker, bär och frukter. Framför allt citrus och kiwi. Nypon, vinbär, hjortron, jordgubbar. Olika kålsorter, paprika.
Fredrik Paulún: Som vuxen får man enkelt i sig dagsbehovet genom att äta något av följande: ett hekto broccoli, en halv paprika, en stor apelsin, eller 120 gram jordgubbar.

4. Vitamin D
Finns i:
Bildas av solens strålar på bar hud, på sommaren. Feta fiskar som lax, sill, makrill. D-vitaminberikade mjölkprodukter och margariner, äggula.
Fredrik Paulún: Skyddar mot infektioner. D-vitaminrik mat är extra viktigt under vinterhalvåret, när solen inte bidrar med vitaminet.

5. Vitamin E
Finns i:
Frön, vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, gröna bladväxter, avokado, fullkornsprodukter, ägg, mjölk.
Fredrik Paulún: En stark antioxidant som skyddar cellerna mot skadliga ämnen i kroppen.

6. Karotenoider
Finns i:
Morötter, röd paprika, apelsiner, granatäppelkärnor, och andra frukter, bär, grönsaker som är gula, orange, röda.
Fredrik Paulún: Det här är ett färgämne som är verksamt i växternas immunförsvar – och även hos människor när vi äter det.

7. Kryddor och smaksättare
Välj mellan:
Torkade kryddor, färska kryddor, örter.
Fredrik Paulún: Stärker immunförsvaret och gör att man mår lite bättre för stunden. Vitlök, ingefära, gurkmeja, kajennpeppar och chili är fem kryddor som är inflammationsdämpande, även om de inte bekämpar infektionen.

8. Polyfenoler
Finns i:
Bär som slånbär, nypon blåbär, lingon, röda vinbär, hallon, jordgubbar, svarta vinbär t ex, men även i havtorn, rönnbär, krusbär m fl.
Fredrik Paulún: En typ av fytokemikalie – ett näringsämne som finns i växter och som påverkar immunförsvaret positivt.

9. Probiotika ”nyttobakterier”
Finns i:
Naturligt i vår tarmflora, i mjölksyrade produkter som surkål, kimchi, fil, yoghurt, i livsmedel som lök, vitlök, kål, tomat, havre, honung, men även tillsatt i produkter som fruktsoppor och bärdrycker.
Fredrik Paulún: Försvårar bland annat för skadliga bakterier att få tillgång till näring och att få fäste i kroppen.

10. Prebiotika
Finns i:
Jordärtskocka, sparris, vitlök, lök, purjolök, vete, banan.
Fredrik Paulún: Är ”mat” åt de nyttiga bakterierna probiotika, se ovan, och stimulerar därmed deras tillväxt.

Av Mia Coull Foto: Shutterstock

LÄS OCKSÅ: Höstens 100 bästa hälsotips!

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…