Annons

Annons

Guide: Mjöl fritt från gluten

Stor glutenfri mjölguide! Hitta rätt mjöl till mat och bak.

Annons

glutenfri mjölguide

Kokosmjöl – drygt mjöl som är fiber- och proteinrikt samt innehåller mineraler, framförallt järn, och antioxidanter. Passar bra i bröd, kakor och bullar men behöver blandas med t ex mandelmjöl för att degen ska få rätt konsistens.

Majsmjöl – stärkelse- och kolhydratrikt. Tillför färg och smak med kan inte bytas mot majsstärkelse. Används främst i tortillor och andra pannkaksliknande bröd. Kan bytas mot: vitt rismjöl.

Majsstärkelse – används som bindnings- eller förtjockningsmedel, eftersom det gör vatten till gelé när det upphettas. Bra för såser, krämer och puddingar. Kan bytas mot: potatismjöl.

Mandelmjöl – har en låg kolhydrathalt och hög fetthalt. Innehåller också mycket järn, fibrer och fleromättat fett. Fungerar bra till allt från pajdegar och pizzabottnar till muffins och pannkakor, men behöver blandas med ett mjöl med bindfunktion, t ex fiberhusk, så bakverken håller ihop. Kan bytas mot: hasselnötsmjöl eller andra malda nötter.
TIPS! Om du vill mala eget mandelmjöl men slippa skalen, lägg mandlarna i blöt en stund så går de lättare att skala.

Nyponskalsmjöl – tillför syrlighet, vitaminer, antioxidanter och färg. Används främst för att göra hemgjord nyponsoppa, men kan också användas till att smakberika rostad müsli, bröd och kakor. Kan ej bytas men i bland uteslutas.

Pofiber – en typ av potatismjöl som binder stora mängder vätska och därför används för att få brödet saftigare. Passar i praktiskt taget all bakning och matlagning. Fungerar dessutom utmärkt som ersättning för ströbröd t ex vid panering eller i köttbullar.

Polenta – små gryn framställda av majskornets kärna. Kan bland annat användas som ströbröd och i stället för ris till exempel grytor.

Potatismjöl – används som förtjockningsmedel och bildar en gel när det blandas med varmt vatten. Används ofta i krämer för sin vätskeuppsugande förmåga. Passar extra bra att strö över bären i fruktpajen, så den inte blir för blöt under gräddningen. Kan bytas mot: majsstärkelse.

Quinoamjöl – rikt på protein, järn och magnesium. Passar bra till kakor och pajer och kan även användas till välling, gröt och pannkakor. Kan bytas mot: havremjöl, bovetemjöl, durramjöl.

Rismjöl – skalat, torkat och malt långkornigt ris med neutral smak och mycket stärkelse. Passar bland annat perfekt till pannkakor och till att reda såser och soppor. Kan bytas mot: rårismjöl, majsmjöl, hirsmjöl.

Rårismjöl – har en mer fyllig och nötig smak än vitt rismjöl och passar bra att blanda med andra mjölsorter i alla typer av bakning. Kan bytas mot: rismjöl, bovetemjöl, hirsmjöl.

Sojamjöl – innehåller nyttiga omättade fetter, vitaminer och mineraler och har en nötaktig smak. Används i välling, gröt, bröd och såser, i vegetariska biffar och till pannkakor. Av sojamjöl kan du också göra egen sojamjölk.

Teffmjöl – högt näringsvärde, ser ut som rågmjöl och smakar fullkornsaktigt. Används traditionellt till att baka injera, en tunnbrödsliknande pannkaka som äts till vardags i Etiopien och Eritrea, men fungerar också bra till andra brödbak. Kan bytas mot: havremjöl, bovetemjöl och durramjöl.

Se hela listan här>>

Av Elinor Hägg

Missa inte våra glutenfria recept – här hittar du goda bröd och smarriga kakor

LÄS OCKSÅ





Annons

SENASTE FRÅN ÅRET RUNT


Annons