Annons

Annons

Jag ändrade kosten och blev av med min migrän

Kristina Ahlström har lidit av migrän i många år. Men sedan hon började äta fler mål mat om dagen har hon blivit helt besvärsfri .

Annons

Kristina-Ahlstrom
LÄS OCKSÅ: Huvudvärksguide

När Kristina Ahlström, 55 år i Stockholm, växte upp hade hennes mamma svår migrän. Kristina var inte själv så hårt drabbad.
– Min mor hade ofta migrän, en fruktansvärd huvudvärk. Om hon inte lyckades häva anfallet i tid slutade det med att hon kräktes och var tvungen att lägga sig i ett mörkt rum. Därför tyckte jag inte att jag själv var så drabbad, min huvudvärk var ju inte alls lika svår som hennes, berättar Kristina.

Huvudvärken påverkade dock Kristinas liv mycket.
– Jag kunde jobba och umgås med vänner, men kanske inte alltid vara så fysiskt aktiv. Huvudvärken begränsade mig hela tiden, säger Kristina.
Vändningen kom när hennes mamma Gun-Britt läste en bok skriven av Rodolfo Low. Han var kemist och själv drabbad av migrän. Efter att ha gjort studier på migränpatienter, menade han att huvudvärken uppkommer när blodsockret inte är stabilt.
– Min mor följde metoden och när hon varit symtomfri under sju dagar, bad hon mig läsa boken. Jag trodde inte att det gällde mig, utan läste boken mest för hennes skull. Då insåg jag att det gällde mig också och började med samma metod. Nu har vi båda varit besvärsfria i 25 år, säger Kristina.

För Kristina öppnade sig många nya möjligheter. Att resa hade tidigare gett henne huvudvärk, nu kunde hon se världen. Hon har vandrat i Nepal och besökt Vietnam, utan att ställa om livet för mycket. För det är inga märkvärdigheter som ska läggas på tallriken.
– Man äter enligt tallriksmodellen: en tredjedel protein, en tredjedel kolhydrater och en tredjedel fiberrika grönsaker som morot, broccoli, spenat, ärtor och blomkål, säger Kristina.

Men det viktiga är inte bara vad man äter – utan när.
– Nyckeln är att äta regelbundet, sex gånger om dagen gäller för mig. Förutom frukost, lunch och middag äter jag mellanmål på för- och eftermiddag. Innan jag går och lägger mig äter jag också, till exempel ett par osötade skorpor, berättar Kristina.
Nu har Kristina Ahlström precis kommit ut med boken ”Fri från migrän – handboken. Bra mat för alla och hur man håller blodsockret stabilt”. Hennes mål är att hjälpa andra med migrän, men också att skapa en debatt om forskning och behandling av migrän.
– Läkare verkar inte tro att den här metoden fungerar, att stabilt blodsocker ger effekt låter för otroligt. Ett stort problem är att de neurologer som är specialister på migrän inte vet så mycket om kost – och internmedicinare som är specialister på blodsocker och kostens betydelse inte arbetar med behandling av migrän. Det behövs ett samarbete mellan olika medicinska specialiteter. Jag vill ha fakta och vetenskapliga studier kring det här, säger Kristina Ahlström.

LÄS OCKSÅ: Fråga doktorn: Finns det någon behandling mot kronisk migrän?

Så här äter Kristina Ahlström en typisk dag för att hålla blodsockret stabilt och undvika migrän.

Frukost: Havregrynsgröt, ett ägg, en apelsin och en kopp te

Mellanmål : Ett knäckebröd med keso, tomat och en kopp te

Lunch: Kokt lax med råris och broccoli

Mellanmål: En fullkornsskorpa med dessertost och vindruvor och en kopp te

Middag: Kyckling med pasta och riven morot

Mellanmål 2: fullkornsskorpor med ost och en kopp te

Kristina Eriksson
Foto Bengt Säll, IBL-AOP

LÄS OCKSÅ





Annons

SENASTE FRÅN ÅRET RUNT


Annons