Annons

Jag blev kär i en yngre man på utlandssemestern

DET HÄR HÄNDE MIG Jag och min väninna var på rundresa i Asien när jag blev överrumplad av kärleken. Han hette Samir och var 15 år yngre än mig. Men olyckskorparna började omedelbart att kraxa.

Vi föll handlöst för varandra, trots åldersskillnaden

Kärleken slog ned helt oväntat när jag träffade en gatusäljare på stranden i semesterparadiset. FOTO: Shutterstock. Bilden är arrangerad.

Jag hade varit frånskild i många år när jag och min väninna åkte på utlandssemester tillsammans. Vi skulle vara borta över en månad och besöka platser i Asien som vi länge velat se. Vi sparade ett helt år och planerade noga hur rutten skulle se ut. De sista två veckorna skulle vi tillbringa i ett semesterparadis vid havet och bara lata oss och njuta av tillvaron.

Annons

Det blev en fantastisk resa. Vi njöt av tillvaron och alla spännande möten och blev många upplevelser rikare. Det var en härlig känsla som infann sig redan första kvällen på den semesterort som var sista stoppet på resan. Det varma klimatet och känslan av att vara fri och obunden blev så påtaglig. Det var längesedan jag hade känt så. På kvällen åt vi middag på en restaurang och tog därefter en drink på en intilliggande bar. Vi skålade och konstaterade att mycket bättre än så här kunde livet inte vara.

LÄS MER: Jag var 54 år och gift när jag blev kär i en annan

Jag hade inte några planer på att inleda en ny relation. Jag trivdes bra med livet som det var och nonchalerade alltid mina väninnors försöka att para ihop mig med någon ungkarl i bekantskapskretsen.  Kanske var det den nya okända miljön, frihetskänslan och att befinna sig i en miljö där ingen kände mig som gjorde mig lite mer öppen och mer frimodig än vanligt. För på vägen hem till hotellet inträffade något som jag inte upplevt sedan ungdomen.
När vi betalat notan bestämde vi oss för att gå tillbaka till hotellet via strandpromenaden som löpte genom den lilla staden. På trottoaren trängdes försäljare med barer och restauranger och vid varje entré fanns inkastare som lockade med specialpriser och förstklassig underhållning. Flera bodar där de hyrde ut vespor och cyklar fanns på plats liksom näringsidkare som försökte överträffa varandra med lockpriser på hus och rum. Och det var vid en av dessa bodar som jag och min väninna blev haffade av en yngre man. Han presenterade sig som Samir och han drev ett mindre bed and breakfast i utkanten av staden som han brukade locka turister till från strandpromenaden. Fantastiska rum med fantastisk utsikt till bra pris, försäkrade han.
Vi hade ju redan vårt hotell och var inte intresserade men det var något med den här mannen som gjorde att jag inte riktigt ville gå därifrån. Så vi stod kvar och pratade en stund. Vi berättade om vår resa och att vi var från Sverige och att vi skulle avsluta vårt reseäventyr med ett par veckor på orten. Samir var mycket trevlig. Han propsade inte på att vi skulle hyra rum av honom utan verkade intresserad av att prata. Innan vi skildes åt tittade Samir på mig med vänlig blick och sa att om vi ändrade oss när det gällde vårt boende så var vi välkomna tillbaka. Därefter gav han oss ett visitkort.
På vägen hem i den ljumma natten antydde min väninna att Samir ägnat mig särskilt mycket uppmärksamhet. Jag skrattade åt det och sa att han nog bara var en strandraggare som hade för vana att charma turister. Samtidigt blev jag lite glad. Något med Samir fick mig nyfiken på honom och gav mig nästan fjärilar i magen. Men jag försökte tänka realistiskt och slå det hela ur hågen.

LÄS MER: Lyckan kom hand i hand med fasan

Dagarna som följde tillbringade jag och min väninna på stranden. Vi njöt av värmen och av att ta det lugnt, men jag kunde inte sluta tänka på Samir. En eftermiddag när min väninna tog en spabehandling bestämde jag mig för att gå en promenad på egen hand. Jag gick lite planlöst och hamnade så småningom på strandpromenaden. Kommersen var i full gång. Jag tittade runt lite när jag plötsligt kände en hand på min axel. När jag vände mig om såg jag Samir som log stort mot mig.
– Den äventyrliga svenskan, sa han på engelska och skrattade. Vi började prata. Samir var mycket lättsam, inbjudande och lyssnade engagerat. Han fick mig att känna mig bekväm. Han berättade att han har rötterna i mellanöstern men att han var uppvuxen i Frankrike där han hade sina föräldrar och syskon. I Frankrike hade han arbetat inom hotellbranschen men tröttnat och bestämt sig för att resa utomlands och ta dykcertifikat. Han hade trivts så bra där att han blev kvar. I början ledde han dykkurser för turister men efter en tid hade han köpt ett fallfärdigt hus som han rustade upp och nu hade som bed and breakfast. Det lät som en dröm i mina öron och fick mitt eget liv att framstå som grått och trist.
Jag fick skynda mig tillbaka till min väninna. Samir ville visa mig sitt hus och de vackra omgivningarna. Jag sa att jag inte kunde lova något men att jag skulle försöka. Hemma på hotellet frågade min väninna vart jag hade tagit vägen, och hon gjorde stora ögon och gav mig en menande blick när jag berättade att jag gått till strandpromenaden.

LÄS MER: Jag gick från en hustyrann till en annan

Nästa dag mådde min väninna dåligt. Hon hade fått feber och var tvungen att stanna på hotellrummet. Återigen styrde jag stegen mot strandpromenaden. Samir höll som vanligt på att locka turister men han sken upp när han såg upp mig. Han avslutade vad han höll på med, hämtade sin bil och körde mig till sitt hus högst upp på en klippa med utsikt över havet och samhället. Huset hade flera rum med små balkonger mot vattnet och en pool på baksidan. Han hade jobbat hårt för att renovera det så som han ville ha det, berättade han. Själv bodde han i en liten tvårummare högst upp med en gigantisk terrass utanför sovrumsfönstret.
Vi fortsatte dagen med att besöka platser utanför staden. Samir var hela tiden belevad och det kändes att han var intresserad av mig. Visst frågade jag mig själv vad jag gav mig in i, men det kändes på något sätt självklart och otvunget med Samir. När Samir på kvällen släppte av mig vid hotellet bestämde vi att höras av nästa dag. På rummet låg min väninna feberyr. Hon blev glad när jag dök upp och trots att hon mådde så dåligt kostade hon på sig ett skämt om att jag i alla fall såg ut att må bra. Nästa dag hade febern inte gett med sig. Jag erbjöd mig att stanna hemma och sitta och läsa på terrassen ifall hon skulle behöva hjälp. Det tyckte hon var onödigt. Bara för att hon fått semestern förstörd behövde ju inte jag också få det.
– Gå ut och ha kul, sa hon. Så jag ringde Samir.

LÄS MER: Jag hade ett förhållande med chefen

Den dagen hände något. Jag kände sådan värme och engagemang från Samir och det fick mig att tro på att det skulle kunna bli något mellan oss. Det var mer än bara en semesterflört. Men Samir var 15 år yngre än jag. Han var då nyss fyllda 30 och jag en kvinna i nästan övre medelåldern, frånskild och med utflugna barn. Vad skulle folk tänka? Borde jag inte bara låta det stanna vid vad det var- en tillfällig romans.
Men jag blev ju så glad när vi var tillsammans och livet kändes så lätt. Det var en förälskelse jag inte kunde stå emot. Den dagen tog jag mod till mig och förklarade för Samir hur jag kände. Han blev tyst en stund. Tittade ut över vattnet och strök sedan fingrarna över min bara överarm. Han förklarade att han kände likadant. Han var nyfiken på mig och att jag var äldre spelade ingen roll.
När jag kom hem berättade jag för min väninna vad som hänt. Hon blev bara glad för min skull och var inte det minsta fördömande. Under dagarna som var kvar fördjupades min relation med Samir och när det var dags att åka hem var det ett smärtsamt avsked. Vi lovade varandra att hålla kontakten och att vi snart skulle ses igen.

LÄS MER: Jag glömmer aldrig min första kärlek

Det var en pärs att komma hem. Visserligen fick jag tid att smälta vad som hänt men samtidigt längtade jag intensivt efter Samir. Han ringde varje kväll och vi pratades via skype. Jag berättade för min familj och mina väninnor om min nya kärlek. Reaktionen blev inte som jag hade hoppats. Alla reagerade med taggarna utåt. De ifrågasatte vår relation och trodde att han var en sol och vårare som skulle utnyttja mig. Det kvittade vad jag sa.
Mina barn hotade att säga upp bekantskapen med mig om jag inte kom på andra tankar. Det var svårt. Samtidigt visste jag ju att Samir inte var sådan som de påstod. Efter ett par månader tog jag tjänstledigt från jobbet, plockade ut mina besparingar och återvände till semesterparadiset. Det blev några fantastiska månader där jag och Samir hittade en vardag. Han jobbade intensivt och jag hjälpte honom med olika sysslor. Vi trivdes ihop. Åldersskillnaden var inget som märktes.
Efter det kom Samir till mig i Sverige. Omgivningen var fortfarande taggigt inställd. Mina barn gick motvilligt med på at träffa honom och min mamma menade att jag var galen och omdömeslös som tog hit honom. Men när de väl hade träffat Samir ändrades allt.

Jag sa upp mig från jobbet och började arbeta i Samirs firma istället. Nu bor vi halva året på orten där vi träffades och resten av tiden tillbringar vi i Sverige. Verksamheten går bra och med flera anställda kan vi sköta mycket av arbetet från Sverige. Nu har jag och Samir varit tillsammans i snart tio år. Det känns fortfarande lika fantastiskt. Jag trivs så bra med livet och jag är så glad att jag vågade satsa på Samir och att jag inte lät rädslorna och omgivningens negativa reaktioner styra.