Annons

Annons

Jag gick ner fyra kilo tack vare promenaderna!

Helena Fallkvist Wallin rasade i vikt

Helena Fallkvist Wallin ville bli av med de extra kilona kring midjan. Hon bestämde sig för 5:2 dieten. Men det var när hon började promenerade som kilona rasade bort.
– Jag började gå längre och fler promenader och i samband med att jag åt enligt 5:2 tappade jag fyra kilo på en månad, säger hon.
Helena jobbar som översättare hemifrån och då är det väldigt enkelt att slappa till det i soffan. Äta lunch framför teven, ta en sväng till kylskåpet medan hon tänkte på hur hon skulle lösa någon knepig ordvändning.
– Mitt långtråkighetsätande var en riktigt ful ovana. Jag kunde äta om jag var stressad, om något var jobbigt eller om jag var glad och hade avslutat något. Då var det belöning, berättar hon.
Till slut så tyckte hon själv att de där överflödiga kilona vore bra att få bort och ungefär samtidigt så fick hon nys om 5:2. Hon tyckte det lät enkelt och körde igång direkt.
– Det var ett enkelt sätt som inte krävde någon större livsstilsförändring. Jag behöver inte utesluta något och inget var förbjudet och det gillar jag. Jag måste få äta vad jag vill, säger hon.
Sedan tidigare så gick hon två lite längre promenader med sin hund men nu trappade hon samtidigt upp både intensiteten och antalet promenader.
– Jag började gå längre promenader tre gånger per dag. Det blir upptill en timme per gång. Jag försöker att gå i terräng och i backar så att det blir jobbigare medan jag går, berättar Helena.
Och i takt med promenaderna så rasade kilona. På en månad tappade hon fyra kilo och bara några månader senare så var hon uppe i åtta. Hennes BMI var normalt, vilket det inte varit på flera år.
– Det var mycket lättare än vad jag trodde. Jag har aldrig haft lätt för att gå ner i vikt tidigare så jag tror definitivt att det var promenaderna som gjorde att det gick enklare den här gången, säger hon.
Idag går hon sina tre promenader per dag och både hon och hunden är otroligt nöjda över det. Hon har stegräknare på ibland för att hålla koll på att hon går tillräckligt många steg. Helena kör sin 5:2 samtidigt och äter lättare lunch och middag på de så kallade 2-dagarna.
– Jag har lärt mig att det är okej att vara hungrig och att jag inte alls är så frukostberoende som jag trodde. 2-dagarna påverkar också de andra dagarna så då äter jag mindre, säger hon.
Ett extra plus är också att kondisen blivit bättre och att hon orkar mer i vardagen. De promenader hon går idag går snabbare och hon blir inte så trött.
– Jag har en riktigt hemsk, väldigt brant backe på min promenad och förut så orkade jag knappt halva utan att trilla ihop, men nu tar jag den utan att bli flåsig, säger Helena och ler.

Annons

Av Jessika Devert Foto Anna Edlund

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…