Annons

Annons

Järnväg är modellen för Hasse

Annons

Hasse Lagerstrom

Tåg är lokförarens Hasses stora passion. I sin trädgård har han Sveriges största modelljärnväg utomhus. 

Hasse Lagerstr m

Som storögd grabb räknade han godsvagnar på den smalspåriga järnvägen mellan Skara och Stenstorp och han fick besöka vagnhallar och reparationsverkstäder. Upplevelser som har lämnat spår. Möt den frilansande lokföraren Hasse Lagerström, mannen med Sveriges värsta modelljärnväg.

På en bänk utanför stationshuset i den lilla tyska byn Göpplingen sitter en kvinna i en ilsket röd klänning. Vid kiosken intill är en man försjunken i tidningen USA Today och vid sågverk och raffinaderier lite längre bort är verksamhet i full gång. Figurerna ger kött och blod åt den anläggning som är Sveriges största modelljärnväg utomhus.

För 68-årige Hasse Lagerström har det blivit järnväg för hela slanten. Efter 14 år som verktygsmakare på Atlas Copco nappade han när SJ 1978 sökte lokförare och pojkdrömmen blev verklighet.

– Det har jag aldrig ångrat. Jobbet är fritt och omväxlande, säger Hasse som numera är pensionär, men fortfarande hoppar in och timjobbar hos två järnvägsbolag.

– Jag håller på så länge jag tycker det är kul och är frisk.

På sin fritid har han konstruerat det som i dag är Sveriges största modelljärnväg utomhus. Miljöerna han byggt upp närmar sig en normalstor villträdgård i storlek. Anläggningen har blivit ett besöksmål för turismen i Västergötland utanför Skara och han har fått en egen rubrik i Skövdes turistinformation. Varje månad får Hasse ta emot busslaster med intresserade, ofta pensionärsgrupper med kaffekorgar.

Järnvägen heter LGB, Lehmanns Gross Bahn, och har en spårvidd på 45 millimeter. LGB har, som så mycket annat i leksaksvärlden, sitt ursprung i Tyskland och Lehmanns är en firma med anor. Leksakstillverkningen började redan på 1880-talet och företaget är numera ägt av Märklin.

– LGB är modelljärnvägarnas Rolls Royce, ler Hasse inte utan stolthet.

Och stoltheten är befogad, anläggningen imponerar även på en okunnig. Av 625 meter räls, 100 växlar, 35 lok, 225 vagnar och ett hundratal byggnader har han skapat en hel värld. Järnvägsspåren ringlar sig fram bland tagetes och smultron, mellan de små städernas stationshus och förbi järnvägsanställda som sliter med bagagevagnarna. Tyska korsvirkeshus med balkonger och blomlådor pyntar anläggningen och byggarbetsplatser med arbetare och kranar ger liv åt samhället.

– Miljöerna har med tiden blivit lika viktiga som själva järnvägen, berättar Hasse.

Alla lok har riktiga förlagor och ståtar med namn på järnvägsbolag som ”Denver & Rio Grande Western” och ”Colorado & Southern”. Lok och vagnar körs med hjälp av transformatorer, På varje lok finns en strömbrytare som avgör om just det tågsetet ska rulla eller inte.

I den bortre delen av området har anläggningen svällt utanför det vita villastaketet, men det bekymrar inte Hasse Lagerström nämnvärt. Det finns gott om plats för mer räls, fler lok, vagnar och hus. Hasse har fyra hektar mark utanför den röda villan…

Text: Bengt Nilsson Foto: Stefan Bennhage

LÄS OCKSÅ





Annons

SENASTE FRÅN ÅRET RUNT


Annons