Annons

Annons

Jenny och Oskar: Vi gav oss själva ett bilfritt år!

Vinter, vår, sommar och höst. Oavsett säsong och väderlek har familjen Gunnarsson-Fürstenbach under ett års tid låtit bilen stå. I stället har de prioriterat andra transportmedel, främst elcyklar.

Annons
cyjklar i stället för bil

Full fart och härligt friluftsliv för familjen Gunnarsson-Fürstenbach. Mamma Jenny och pappa Oskar skjutsar sönerna Mattias, 7, Mårten, 10, och Jonathan, 3 år.

Familjen Gunnarsson-Fürstenbach består av pappa Oskar Gunnarsson, mamma Jenny Fürstenbach och deras tre söner Jonathan, 10, Mattias, 7, och Mårten, 3 år.
Familjen bor på Gärdet i Stockholm och har precis som de flesta andra barnfamiljer mestadels förlitat sig på bilen, för att ta sig runt i staden och på landet.
Det senaste året har deras verklighet dock sett helt annorlunda ut. Familjen har medverkat i ett projekt kallat ”Ett bilfritt år” och har under det gångna året levt helt utan bil. När vi träffar familjen är det fortfarande sommar och familjen är kvar på sitt lantställe, utanför Norrtälje i Stockholms norra skärgård.

Elmotorn ”tar  bort” uppförsbackarna

Mamma Jenny tar emot, med yngste sonen Jonathan vid sin sida.
– Oskar är iväg och hämtar de större pojkarna, Mattias och Mårten, från deras seglarläger.
– Det är en sträcka på sex kilometer och tar ungefär fyrtio minuter att cykla, så de är snart tillbaka, säger Jenny
På familjens parkeringsplats, där det varje år tidigare har stått en bil, står nu en elcykel med en stor påmonterad låda.
I cykellådan finns två sittbänkar, med säkerhetsbälten. Det går med andra ord lika bra att skjutsa barn som att frakta saker.
Att det kallas elcykel, innebär att cykeln har en motor som hjälper till med trampningen.
Jenny berättar att elmotorn hjälper till att ”ta bort” uppförsbackarna ur cyklingen. Motorn drivs av ett batteri, som lätt laddas i ett vanligt vägguttag.
Elcykeln med den stora lådan, är en av två elcyklar som familjen har använt flitigt under året utan bil.
Cykeln utan låda är en lite mer slimmad variant, med en långsmal packplats på ramen.
Jenny berättar hur det bilfria året startade.
– Det började med att jag såg en annons om projektet ”Ett bilfritt år” i en tidning. Jag tyckte att det lät som en rolig grej, så jag ansökte för familjens räkning.
– Oskar och jag hade länge känt att det är ganska mycket krångel med att äga en bil. Det är parkering, reparationer, besiktningar och så vidare.
När Jenny, 38, och Oskar, 39, fick beskedet att de hade blivit uttagna till projektet, kom tankarna: ”Oj, vad kul, men hur ska det här gå?”
Men när Jenny och Oskar väl har bestämt sig för att testa något, så fullföljer de. Den 15 oktober 2014 ställde de av sin bil och påbörjade det spännande experimentet.
– Från början tyckte nog en del av våra vänner och bekanta att vi var lite knäppa som hoppade på det här, berättar Jenny.
– Men det är helt och hållet för vår egen skull vi har varit med i projektet. Inte på grund av ekonomi eller för att säga åt någon annan hur de borde göra.

Nästan ensamma på cykelbanorna

Medan Jenny berättar om projektet, kommer Oskar och sönerna Mattias och Mårten cyklande från seglarlägret.
Pojkarna berättar entusiastiskt om cykling, seglingen och de stora elcyklarna.
– Den största cykeln kallar vi för lastbilen och den lite mindre för limousinen, säger Mårten.
– Mattias och jag har egna cyklar. Här på landet använder jag en BMX-cykel som pappa hade när han var barn.
Mamma Jenny fyller i:
– Barnen tycker det är riktigt roligt att cykla och har lätt att anpassa sig. För dem har projektet inte inneburit några problem.
Under sommaren på lantstället har allt flutit på ganska smidigt. Jenny och Oskar har dock märkt att de måste planera sin dag lite mer ingående.
– Om man glömmer att köpa något och måste cykla tillbaka en halvmil till affären, kan det kännas lite jobbigt, säger Oskar.
– Förut tog vi alltid bilen om vi skulle iväg och bada eller handla. Nu cyklar vi vart vi än ska, motståndet till att röra på sig har försvunnit.
– Vi har på ett naturligt sätt fått en rörligare livsstil, vilket känns skönt, säger Jenny.
Självklart ser familjens liv annorlunda ut hemma i Stockholm. Men både Jenny och Oskar tycker att det har fungerat bra med cyklingen, även under andra årstider. Till och med de dagar som det har legat snö på marken.
Jenny berättar att hon först cyklar fyra kilometer med barnen till deras skola på Djurgården, för att sedan trampa vidare ungefär en mil till jobbet.
När arbetsdagen är över gör Jenny samma tur igen, åt andra hållet.
– Vi cyklar inte enbart för motionens skull. Vi tänker på cyklingen som en alternativ transportform, säger hon.
– I vintras kunde det bli lite kallt ibland, men vi har varma kläder och vinterdäck. Dessutom var man ofta nästan alldeles ensam i cykelbanorna.
– På våren och sommaren är det helt annorlunda. Då är det trångt.
Sedan Jenny och Oskar började cykla har båda märkt att det har blivit tydligare för dem hur staden hänger ihop. Och barnens lokalsinne har blivit bättre.
I det stora hela är alla i familjen överens om att det har varit roligt och utmanande med ett bilfritt år.
En fråga återstår dock att lösa. När vi träffas har Jenny och Oskar ännu inte bestämt hur de ska göra med bil i fortsättningen.
– Just nu lutar det åt att vi kanske inte kommer äga en egen bil i alla fall, säger Oskar.
Oavsett hur det blir med det, finns det en sak familjen Gunnarsson-Fürstenbach inte kommer bli av med – äventyrslusten och viljan att prova på nya saker.
– Vi kommer nog att hitta något nytt knäppt projekt att testa. Det brukar bli så! säger Jenny.

 

Tre familjer fick testa ett bilfritt år
Projektet ”Ett bilfritt år” har under tolv månader undersökt hur tre familjer i Stockholm har fått vardagstransporterna att fungera, när de blir av med sin bil.
Det bilfria året började hösten 2014 och slutar nu i oktober. Familjerna har löpande under det gångna året träffat forskare för intervjuer och datainsamling.
Projektets mål är att uppmuntra fler människor att gå över till hållbara (bilfria) transportlösningar.
Projektet drivs av Kungliga tekniska högskolan i Stockholm, i samarbete med Sustainable Innovation, och finansieras av Energimyndigheten.
Läs mer på ettbilfrittar.se

Av Mattias Johansson Foto: Frida Ekman

LÄS OCKSÅ





Annons

SENASTE FRÅN ÅRET RUNT


Annons