Annons

Annons

Kajsa Ingemarsson: Så blev jag fri från utbrändheten!

Första gången stressen slog över gick Kajsa Ingemarsson hem och vilade en vecka. Andra gången blev hon sjukskriven i nio månader.

Kajsa-Ingemarsson blev frisk från utbrändhet.

Det finns mer eller mindre allvarliga former av utmattningsdepression och Kajsa Ingemarsson är väl medveten om att den varianten och den möjligheten till återhämtning hon haft, den har inte alla.
– Jag har jobbat mig till mina utmattningsdepressioner och även om det är en konstaterad sådan så är det inte att likställa med de som sliter ut sig i yrken där de har små möjligheter påverka sin situation på samma sätt som jag kan, säger hon.
2005 hade Kajsa, då mamma till två små barn, släppt fyra böcker på fyra år och nu var det dags att marknadsföra den senaste i raden. Hon var på väg ner till Göteborg och Bokmässan men redan innan hade hon märkt av små förändringar i sitt humör.
– Jag var otroligt känslig och orkeslös, jag glömde saker och den där Bokmässan den grät jag mig igenom. Gick in bakom montern, grät, gick ut och signerade böcker och såg glad ut. Det var fruktansvärt och efter det blev jag sjukskriven en längre tid, säger Kajsa.
Hon beskriver utmattningssymtomen som att hjärnan blir helt irrationell. Allting blir lika viktigt, den kan inte längre sortera. Det blir lika traumatiskt om pannkakorna bränner som om att någon råkar ut för en bilolycka. Eftersom Kajsa trivdes med sitt jobb, som är fritt och som hon själv råder över så trodde hon nog inte att hon skulle bli utbränd.
– När jag gör det som jag tycker om så har jag en tendens att pusha mig ytterligare. Om jag gör något tråkigt så finns det ett inbyggt motstånd mot att göra just det, men är det kul så kör jag bara på och glömmer hur viktigt det är med återhämtning, berättar hon.

Annons

Fick lära sig att säga nej!

Men nu fick hon tänka till. Det gick inte längre att säga ja till alla hemma-hos-reportage, intervjuer, föreläsningar och boksigneringar. Kajsa funderade också mycket på varför hon gjorde allt det där, trots att hon kanske inte tyckte att det var det roligaste med jobbet.
– Jag ville så gärna att pressen och mina läsare skulle tycka om mig. Och jag kände det som om att jag var tvungen att leverera något nytt hela tiden. Till slut blev jag helt slut efter en intervju och hade vi tagit bilder då var det ännu värre. Då kunde ta flera dagar innan jag återhämtade mig, säger Kajsa.
Men att sluta skriva och vara kreativ kan hon inte. Att återhämta sig genom att ligga på sofflocket är inte hennes melodi och trots att hon de senaste åren arbetat hårt med ”Hjärtats väg”, en trilogi om människans dolda potential, kommer hon i dagarna ut med en nya bok, ”Isobels vandring” ut. En magisk berättelse som kom till henne under en resa till Egypten.
– Den hade jag skrivit för ett tag sedan och nu knackade den på igen, det var fantastiskt. Men nu försöker jag varva jobb med att vara ute och gå och helst i naturen. Naturen har en läkande kraft som ger mig lugn. Men jag går mycket, överallt faktiskt, säger Kajsa.
Kroppen har en lägre toleransnivå för stress och idag vet hon när det blir för mycket.
– Det som knäckte mig var att jag försökte leva upp till bilden av en framgångsrik människa. Det fungerar inte. Idag påminner jag mig själv ofta om att jag gör det här för min skull, för att jag ska må bra och för att det är vad jag tycker är roligt, säger hon.

AV Jessika Devert Foto Bladh by Bladh

LÄS MER:
Bli frisk från utbrändhet med lugn motion.

9 varningstecken på att du snart blir utbränd.

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig hantera din stress med onlinekursen "Stressa mindre - lev mer"

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Året runt nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa mindre – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

LÄS OCKSÅ


1 kommentar


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…