Annons
Annons

Kom igång med expertens 10 bästa tips!

Dags att komma i form efter sommaren. Men ibland kan det vara svårt att veta hur. Finns det några knep för att lättare hitta konditionen? Här är träningscoachen Shirin Djavidis 10 bästa tips.

1. Boka möte med dig själv – Det är lätt att komma igång de första två veckorna. Men sen brukar det bli svårare att hålla fast vid sina nya rutiner. Genom att skriva in träningen i din kalender, exakt vilken dag och tid du ska träna, så vet du precis vad som gäller. Och dessa möten är de viktigaste du har, så de går inte att flytta på eller hoppa över.

Annons

2. Träna med en väninna – Har du svårt att komma iväg själv, är det perfekt att ha en träningskompis. Ni kan prata och peppa varandra. Och ibland kanske den ena är trött och vill hoppa över träningen. Då kan den andra peppa.

3.Använd  musik – Ladda ner riktigt bra musik i din telefon. Något som håller dig igång.

4. Köp en ljudbok – Ladda ner en riktigt bra ljudbok. En spännande bok som gör att du inte kan slita dig och till och med längtar tills nästa träningspass.

5. Läs tidningar – Lyxa till det genom att köpa ett par riktigt glossiga träningsmagasin . De brukar vara fullproppade med inspirerande träningstexter, speciellt den här tiden på året. Läs om träning, mat, inspiration med mera.

6. Gå på kurs – Anmäl dig till en rolig kurs. Kanske en danskurs eller yogakurs. Något som du verkligen kan se fram emot varje vecka. Då vet du att det blir av och du lär dig något nytt.

7. Köp nya träningskläder – Det blir lite roligare att träna om du har nya träningskläder. Det behöver inte bli någon dyr historia. En färgglad topp kan skoja till det mer än vad man tror.

8. Prova nytt – Utmana dig själv genom att testa något helt nytt. Det triggar igång våra kroppar på ett positivt sätt. När vi får utforska områden som vi inte känner till och där våra kroppar får testa saker och aktivera muskler som vi inte trodde att vi hade, då blir det bra. Omväxling förnöjer helt enkelt.

9. Testa lopp – Anmäl dig till en tävling. Det finns tävlingar inom de flesta idrotter/aktiviteter och som passar alla. Att under hösten anmäla sig till ett löparlopp eller promenadlopp till våren kan vara en riktigt motiverande morot. Man behöver inte vara professionell maraton löpare för att springa vårruset till exempel. Det är för alla. Våga testa.

10. Ha roligt– Välj en eller flera aktiviteter som du tycker verkar roliga. Det är när det är roligt som du får resultat och som det blir hållbart. Ett leende på läpparna är viktigt för att det ska bli harmoni i kroppen.

Av Shirin Djavidi Foto IBL-AOL

Läs mer:
Så kommer du igång i höst

Kom i form med träning från öst

8 bästa skälen att komma iform!

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…