Annons

Annons

Kom igång med stavgång – 4 övningar

Vanliga raska promenader är ett effektivt sätt att gå ner i vikt. Med rätt teknik förbränner du ännu fler kalorier.

Annons
4
Visa bildspel
/
Så går du stavgång
Så går du stavgång
Så går du stavgång
Så går du stavgång
...
Visa mer

 

Så här kommer du igång med stavgång

1. Ta på dig skorna som du ska promenera i och håll i stavarna. Vid rätt höjd ska vinkeln i din armbågsled vara 90 grader. (Om du använder dig av bungypumps eller går mycket i backar kan du ha stavarna något lägre).

2. Börja gå långsamt och växelvis. Sätt i höger stav samtidigt som du tar ett steg med höger fot.

3. Sätt i staven strax bakom den främre fotens häl och låt staven vara riktad snett bakåt.

4. Tryck ordentligt med främre armen för att få kraft. Den bakre armen kan vara lätt sträckt. Tänk också på att skjuta fram höften ordentligt.

5. Håll en lätt öppen hand. Om du kramar för hårt kan du få ont i underarmarna.

6. Fortsätt gå i lagom takt tills du hittat rytmen. När du börjar känna dig säker kan du öka takten.

Skor med broddar är bra – kolla in våra favoriter >>

Tänk på att!

– Använda stavarna aktivt för att verkligen få bästa effekt.

– Växla och variera mellan att gå med och utan stavar. När du går utan stavar aktiverar du ryggraden mer, medan när du går med stavar aktiverar du mer i axelled och ryggraden är stilla. Båda sätten är bra och det bästa är att variera.

– Musklerna i överkroppen aktiveras när du använder stavarna och kan öka din förbränning med upp till 30 procent. Här minskar du belastningen i fot,knä och höftled.

Blir du sugen på att komma igång? I vår webbshop kan du fynda stavar till specialpris – till butiken >>

Av Ulrika Efthamre

LÄS OCKSÅ: Därför är det så bra med stavgång

LÄS OCKSÅ





Annons

SENASTE FRÅN ÅRET RUNT


Annons