Annons
Annons

Kom igång med TV-doktorn

Motion och träning ger så många hälsovinster att det är dumt att sitta still. Men visst kan det vara trögt. – Det finns inga genvägar, säger bokaktuella tv-doktorn Gunilla Hasselgren.

fraga_doktorn

Läkaren Gunilla Hasselgren är känd från tv-programmet Fråga Doktorn, där hon svarar på tittarnas frågor, och har tidigare skrivit boken Din läkarbok mitt i livet. Hennes senaste bok NYSTART har hon gjort tillsammans med Sofia Åhman, träningsexpert i tv-programmet Go´kväll, och riktar sig främst till kvinnor i medelåldern.

Annons

– Det är många i min ålder som tappar bort sig själv och låter mycket annat gå före den egna hälsan. Men från ungefär 45 års ålder funkar inte kroppen som förr. Det krävs omsorg, säger Gunilla Hasselgren.
Styrka, kondition, rörlighet och balans är vad kroppen behöver för att inte förfalla i förtid. I Nystart finns effektiva träningsprogram för alla delar som kan genomföras hemma med endast den egna kroppen som redskap.
När muskelstyrkan minskar i 45-årsåldern kan det vara glädjande att veta att det går att behålla den med träning.
– Det är aldrig försent att börja. Du kan börja träna när du är 96 år och få hälsovinster.
Stillasittande har blivit en av våra största hälsofaror. Så många som åttio procent av den svenska befolkningen uppskattas vara stillasittare – personer som inte motionerar regelbundet.
– I boken vill vi visa att det krävs en ganska liten insats för att få enorma vinster, säger Gunilla Hasselgren, som möter en hel del stillasittare i sitt jobb som allmänläkare.
– Det pratas om överansträngning, men jag brukar säga att de är underansträngda, då kan man få problem av att lyfta tungt eller putsa fönster.
Vilka är dina bästa tips för att komma igång?
– Det finns inga genvägar – bara gör, tänk på vad du har att vinna. Man ska känna att man tränar för sin egen skull, för att det är kul. Men ett tips är att alltid ha ett par sköna skor med sig, då kan man alltid ta en promenad, säger Gunilla Hasselgren.
För att behålla träningsgnistan finns det olika tillvägagångssätt. Du kan skaffa en träningskompis, göra ett träningsschema eller varför inte sätta upp ett tydligt mål.
– Det kan vara att alltid ta en kvällspromenad oavsett väder.
Gunilla Hasselgrens egen motion består till stor del av promenader med hunden i skogen.
– Hunden är min motivator. Sedan kör jag en del hemmaträning. Ibland köper jag gymkort, men där tappar jag oftast motivationen.
Ge inte upp, utan kör igen om träningsvanorna inte sätter sig första gången, tipsar Gunilla.
– Efter ett tag kommer det av sig självt och du kommer att undra hur det var innan du började ditt nya liv.

Av Kajsa Sandin Foto Daniel Ohlsson, Fitnessförlaget

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…