Annons

Annons

Komsumentverkets tips till rean: ”Man ska vara lite sunt skeptisk”

Sommarrean går som smort när regnmolnen hopar sig. Men när får man kalla en prissänkning för rea och vad har man för rättigheter som kund? Vi bad Konsumentverket om råd att navigera bland butikshyllorna.

Reorna går bra när det regnar ute. Bild: IBL

”Reorna” står som spön i backen året runt och har blir självklara inslag i kalendern. På senare år har även företeelser som ”Black friday” importerats för att ytterligare sätta snurr på handeln. Men det är en väsentlig skillnad på vad som är rea och vad som bara är nedsatt pris.

Annons

– Det är tre kriterier som ska uppfyllas. För det första ska de här varorna ingå i butikens ordinarie sortiment. För det andra ska det bara ske under en begränsad period. Vanligtvis några enstaka veckor och max två månader per år, enligt praxis, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

– Sedan så måste det vara rejäla nedsättningar från de tidigare priserna.

Rejäla?

– I lagtexten står det väsentliga prissänkningar. Det går egentligen inte att säga någon speciell procentsats.

Kan man byta reavaror?

– Handlar du i fysisk butik så är det upp till butiken själva att diktera villkoren vad gäller bytesrätt och öppet köp. Handlar man däremot på distans, på nätet till exempel, så gäller distansavtalslagen. Då gäller ångerrätt i 14 dagar från det att man tar emot varan. Det är en rättighet som konsumenten alltid har.

Men om en vara är kass måste man väl kunna reklamera den oavsett?

– Ja. Man har reklamationsrätt upp till tre år efter att man köpt varan. Och den gäller precis som vid ordinariepris.

Hur väl följer butikerna riktlinjerna?

– Vi har haft en del tematiska granskningar de senaste två åren där vi har tittat närmare på vissa branscher och deras rea eller kampanjpriser. Det har varit hemelektronik, sport, sängar och leksaker.

– Där har vi sett att det är många av butikerna som använder sig av reabenämningarna på fel sätt. Man jämför ett nu påstått lägre pris med ett tidigare ordinarie pris. Då kan de tidigare ordinariepriset ses som vilseledande. Ibland har det aldrig tillämpats överhuvudtaget och ibland har det varit föråldrat. Och då anser vi att det är vilseledande om erbjudandets fördelaktighet.

– I de ärendena har vi framfört våra invändningar och bett butikerna åtgärda felen.

Hur ska man agera som konsument i rea-vimlet?

– Vi försöker uppmana konsumenterna att ha en något sund, något skeptisk inställning till alla de här reaerbjudandena. Ställ frågor och kolla prisjämförelsesajter för vad produkterna kostar hos andra. Se gärna prishistoriken om det verkligen har kostat det varan påstås ha kostat.

– Fokusera inte på prisskillnaden mellan då och nu utan vad varan kostar just nu och vad du får för de pengarna.

Tre snabba tips på sommarrean

Öppet köp

Det är butikerna själva som avgör vad som gäller. Handlar du på nätet har du dock alltid 14 dagars ångerrätt från det att varan anlänt.

Reklamation

Om varan är kass har du alltid reklamationsrätt i tre år. Det gäller oavsett om det är ordinarie eller kampanjpris.

Rea eller bara prissänkning

Går det att undersöka om det angivna ordinariepriset verkligen stämmer. Fokusera på det aktuella priset istället för den angivna prisskillnaden.

Text: Henrik Högström

LÄS OCKSÅ


Kommentera

Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…