Annons

Annons

Kvinnor, därför ska vi ta sovmorgon för hälsans skull

Kvinnor, dags att ta sovmorgon. Enligt forskare behöver vi mer sömn än män. Anledning: Vi använder mer av vår hjärna.

Vi sover för att hjärnan ska kunna vila och reparera sig själv. Utan den nödvändiga vilan slutar vi att fungera och sömnbrist kan i förlängningen leda till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, depression och andra psykiska besvär.

Annons

Bild: Shutterstock/IBL

Är du kvinna bör du lyssna extra noga. Forskning tyder nämligen på att kvinnor behöver mer sömn än män och påverkas mer negativt, både fysiskt och psykiskt, av sömnbrist.

Gilla Året Runt på Facebook

Jim Horne är en av Storbritanniens främsta sömnforskare. Han är professor på Sleep Research Centre vid Loughborough University. Enligt honom är kvinnors hjärnor ”dragna” på ett annat sätt än mäns.

– Kvinnor tenderar att ”multitaska” – de gör flera saker samtidigt och är mer flexibla – vilket gör att de faktiskt använder en större del av hjärnan än vad män gör. På grund av detta behöver de också sova mer, säger han till Daily Mail.

Män som har arbeten där de måste hålla många bollar i luften samtidigt och fatta många beslut behöver också sova mer. Men sannolikt inte lika mycket som en kvinna, hävdar Jim Horne.

Behöver minst 20 minuter extra

I snitt behöver kvinnor sova ungefär 20 minuter längre än män, men sömnbehovet är förstås högst individuellt.

Den viktigaste sömnen är den så kallade djupsömnen som sker i början av natten.

– Efter det blir sömnen allt ytligare. Våra undersökningar visar att vi blir mer och mer känsliga för ljud ju längre natten lider, säger Jim Horne till Daily Mail.

Den lättare personen sover sällan lika tungt som sin tyngre partner. Bild: Shutterstock/IBL

Forskare vid University of Surrey har också sett att kvinnor generellt sett har svårare att somna om än vad män har. En partner kan därför vara ett potentiellt hot mot en god natts sömn.

– Vi har sett i våra studier att när folk delar säng tenderar den lättare personen att flyttas runt och vaknar lättare av den som är tyngre, vilket vanligtvis är mannen, säger Jim Horne till Daily Mail.

Och den som inte får sina timmar på natten brukar rekommenderas en ”powernap” senare under dagen. Men tuppluren bör inte vara längre än 90 minuter. Då får den snarare en motsatt effekt och får dig att känna dig tröttare.

Text: Helena Sjögren
Källa: news.com.au, Daily Mail

Läs också:

8 knep som hjälper dig att sova när du har ångest

8 naturmedel som kan förbättra din sömn

Sötvarning – så får du lilla barnbarnet att somna!

 

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…