Annons
Annons

Ladda vitaminer i sommar

I Sverige köper vi kosttillskott med vitaminer för hundratals miljoner varje år. Men varför inte få i dig alla vitaminer naturligt? Passa på att stärka immunförsvaret nu i sommar, när det finns frukt och grönt i överflöd.

Annons

morot

A-Vitamin: Bra för solskador  och mörkerseende

Ju äldre man blir, desto längre tid tar det för hudcellerna att ersättas av nya. Dessutom får vi svårare att reparera de skador i hyn som bland annat avgaser och UV-strålning ställer till med. Men det finns trick att ta till. Ett av dem är att fylla på lagren med lagom mängder av A-vitamin. Då byts dina slitna gamla celler i huden ut fortare och du får ett fräschare utseende. A-vitamin ökar också förutsättningarna att se bra i mörker. Tänk dock på att överdoser av A-vitamin kan leda till skador på levern.

Ät: Morötter, torkade aprikoser, äggula, lax.

broccoli

B-Vitamin: Motverkar demens

Folsyra är ett annat namn för vitamin B9. Det finns bland annat i mörkgröna grönsaker, men det är mycket svårt att få i sig tillräckligt via kosten. Men folsyra är också bra för äldre. Studier har visat att ju mer folsyra man har i kroppen, desto större chans att hjärnan fungerar som den ska. Låga halter av ett annat B-vitamin, nämligen B12, ökar risken för demens.

Ät: Vill du få i dig B12 är ett tips att äta fisk, skaldjur, lever och ägg. B9 finns i mörkgröna grön­saker som grön paprika, broccoli m m.

jordgubbar

C- Vitamin: Reducerar rynkor 

Vitamin C är ett riktigt skönhetsvitamin. Det både motverkar torr hud och minskar antalet rynkor. Det är med hjälp av C-vitamin som kollagen bildas, det vill säga det ämne som gör huden fyllig och slät. Dessutom stärker C-vitamin immunförsvaret. C-vitamin kan inte lagras i kroppen, därför måste man regelbundet se till att få i sig vitaminet.

Ät: Livsmedelsverket rekommenderar 75 milligram per dag. Om du äter en gul paprika får du i dig  drygt 200 milligram. En apelsin innehåller cirka  50 milligram. Passa på att frossa i jordgubbar,  svarta vinbär och hallon i sommar.

ägg

D-Vitamin: Skyddar mot en mängd sjukdomar

I dag får barn D-vitamindroppar för att skelettet inte ska bli mjukt och missformat. För länge sedan åt barn fisk-leverolja av samma anledning. Men i dag är det många som äter kosttillskott med D-vitamin av en helt annan anledning. Det skyddar nämligen mot en mängd sjukdomar, som till exempel cancer, demens, hjärt/kärlsjukdom och depression.

Ät: Vitamin D finns bland annat i fet fisk och ägg. Men det är mycket svårt att få i sig tillräckliga mängder.  På sommaren finns det ett gyllene tillfälle att fylla på förråden. D-vitamin bildas nämligen i huden när den
träffas av UVB-strålning. En halvtimme i solen per dag räcker för att fylla förråden.Skyddar mot en mängd sjukdomar

Av Kristina Eriksson  Foto IBL-AOL

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…