Annons

Annons

Läkarens råd till IBS-drabbade: Fjärta mer!

Många lider av IBS – vissa utan att veta om det. Här är läkarens bästa tips för att minska magproblemen.

Var femte svensk lider idag av tarmsjukdomen IBS – irritable bowel syndrome. Läkare vet fortfarande inte varför vissa får IBS och det finns inget test som kan visa om en person lider av sjukdomen.

Många är drabbade, men det finns också bra hjälp att få. Bild: Shutterstock

IBS-symtomen är varierande.

Annons

Vissa är hårda i magen, andra är lösa och för många utvecklas gaser i magen, vilket leder till en uppsvälld mage som kan låta och värka. Symtomen kommer ofta efter en måltid och accelererar under dagens lopp.

Läkaren: ”Otroligt besvärligt”

I TV4 Nyhetsmorgon gav läkaren Susanne Saarinen sina bästa råd till personer som lider av, eller misstänker att de lider av, IBS.

– Det är absolut inte farligt, men det är otroligt besvärligt. När magen sväller upp och man får mycket gaser så får man ont. Tarmen är känslig för utspänning och man kan också ha kramper i magen, säger hon i TV4 Nyhetsmorgon.

Läkaren fyra bästa tips för att minska magproblemen:

1. Tänk på kosten

Kontakta en dietist för att utesluta och sedan återintroducera livsmedel. På så vis kan det gå att utesluta och upptäcka vilka livsmedel som får just din mage att reagera och svälla upp. Många som lider av IBS tar hjälp av en FODMAP-diet för att utesluta de värsta kolhydratbovarna. Vid så kallade ”alarmsymtom”, det vill säga om du exempelvis plötsligt går från hård mage till lös, får feber eller går ner i vikt bör du kontakta en läkare.

2. Motionera mera

Motion är inte bara bra för kroppen, utan kan även ha en positiv inverkan på stresshanteringen.

– När man rör på sig sätter man igång magen och det är faktiskt lättare att fjärta när man är ute och springer, det är ju ingen som hör, säger Susanne Saarinen i TV4 Nyhetsmorgon.

Läs också: Har du IBS – här är symtomen

3. Ha balans i livet

Stress kan påverka IBS och göra symtomen värre, därför är det bra att sträva efter en balans i livet och att inte stressa för mycket i vardagen.

4. Respektera magens signaler

Det går inte att framkalla IBS med dålig mat, men man kan förvärra symtomen om man äter dåligt. Fet, snabb- och färdigmat innehåller fermenterande kolhydrater som för många kan vara boven till magont. Även frukt och grönsaker innehåller mycket kostfibrer som kan orsaka gasig och svullen mage.

Källa: TV4 Nyhetsmorgon – se klippen här och här.
Text: Nanna von Knorring
Foto: Shutterstock

Artikeln publicerades först på MåBra.

Läs också:

Ida gör succé med sin IBS-blogg

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…