Annons
Annons

Lollo: Kickstarta hösten med promenader!

Skolstarten brukar vara startskottet för att komma in i rutinerna igen, säger Lollo Abrahamsson Hildebeck, 55. Sedan satsar hon på att hitta formen med promenader. Så här kan du också komma igång!

Lollo kom igång med promenader

När barnen slutar skolan åker Lollo och familjen till Frankrike för sol och bad. Här blir det en lång promenad på sju kilometer varje morgon, samt några timmar tennis. Lite situps, armhävningar och stretching också. Sen bär det av till Stockholms skärgård.

Annons

–I skärgården blir det mer av allt, förutom motion. Jag tränar lite mindre, men framförallt oregelbundet. Det kan bli en och annan långpromenad. Här äter jag mer chips, glass, godis, fikabröd och dricker mer vin.
Sommaren gör det knepigare att hålla koll på träningsrutinerna, samt att äta sunt.
– Ju mindre jag tränar, desto slöare blir jag. Jag försöker höja lägsta nivån på sommaren, för om det enbart blir vila, så orkar jag ingenting.
Till vardags tränar Lollo regelbundet. Tennis, pilates och långa promenader. Maten är hon också noga med.
– Jag köper mest ekologiskt och äter inget halvfabrikat. Däremot älskar jag sötsaker och annat av livets goda och unnar mig det. Så fort jag försöker skärpa till mig, blir jag ännu hungrigare, säger Lollo.
När skolstarten är igång kommer Lollo lättare in sina vanliga rutiner igen.
– Det är ganska skönt faktiskt. Sovmorgon byts ut mot promenad och vinet byts ut mot vatten. När jag är igång med regelbunden träning så vill jag träna. Och jag både äter och dricker sundare. Men efter en lång sommar kan det vara lite segt att komma igång, speciellt om solen skiner och det är en fin höst. Jag bestämmer vilka pass jag ska träna och vilka dagar jag ska spela tennis, så det är klart de första veckorna. Jag startar de flesta dagar med en promenad med hunden. Frisk luft och rörelse får mig att må som allra bäst.
– Det gäller att bara bestämma sig. Om man känner efter för mycket blir det inte av.

Maxa dina promenader

Så här gör du för att få bäst effekt av promenaden, öka förbränningen och komma igång fortare.

Forskning visar nu att det framför allt är snabb promenad som gäller om du vill hålla dig frisk.
Hur långt du går är alltså under- ordnat intensiteten av din promenad. Om du pinnar på riktigt snabbt, får
upp pulsen och faktiskt blir lite andfådd, kan du själv sänka din risk att drabbas av hjärtsjukdomar och stroke med hela 50 procent.

Så här kan du göra din promenad mer effektiv:
• Använd stavar.
• Gå i backar.
• Gå i sand.
• Gå i intervaller. Variera mellan att gå så snabbt du kan och promenera i vanlig rask takt.
• Blanda med jogging. Testa att springa i 45 sekunder och sedan gå 2 minuter. Fortsätt så länge du orkar.

Av Shirin Djavidi Foto Helsingborgsbild

LÄS MER: Kom igång med expertens 10 bästa tips

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…