Annons

Annons

Malin och Gustav har havsutsikt från hela huset

För Gustav Svan och Malin Christiansson är en vanlig motorbåt inget alternativ. Med husbåten Svanbo puttrar de långsamt inomskärs och kan kasta ankar och bo där de vill. Och de har havsutsikt från soffan.

Annons
Husbåten Svanbo

Husbåten Svanbo

– Med ett fritidshus som klassas som båt kan vi flytta stugan vart vi vill. Vi kan lägga till i gästhamnar och i naturhamnar ute i skärgården och har havet precis utanför entrén, säger Gustav Svan, 31, som drömt om ett sommarboende så länge han kan minnas.
Malin Christiansson, 36, Gustavs sambo, känner precis likadant. I stället för att satsa flera miljoner på ett strandnära fritidshus kom paret i kontakt med ett företag i Småland som kunde tillverka flytelement i ett enda stycke.
Fritidshuset som kallas Svanbo (efter Gustavs efternamn och svanens ståtliga färd) är 9,85 meter långt och 4,5 meter brett. Till skillnad mot en vanlig flotte är Svanbo flexiblare i hårt och blåsigt vatten. Vågorna kan inte tränga in mellan flytelementen och husbåten klarar vind upp till 15 meter per sekund.
– Men så mycket blåser det sällan inomskärs, säger Gustav och slår sig ner i soffan, som med ett par enkla handgrepp förvandlas till bäddsoffa.

Att puttra fram med Svanbo är ett dagsprojekt. Man tar sig inte speciellt långt, men det är heller inte syftet. I stället kan Malin och Gustav kasta ankar där de vill och tillbringa natten vid en ö.
Ända sedan Svanbo byggdes har den legat förtöjd i gästhamnen vid infarten till Karlskrona.
Nästan varje dag kommer nyfikna fram för att prata, särskilt sommartid då befolkningen ökar markant i den gamla örlogsstaden som ju har det populära marinmuseet med ubåtsmysterium runt knuten.
Utrymmet ombord är varken stort eller speciellt trångt och påminner om ett luftigt vardagsrum med pentry och havsutsikt från soffan. Båten har en 30 kvadratmeter stor terrass en trappa upp och kan lätt förvandlas till åretruntboende och lika enkelt till en större tvåa med dusch och toalett på första våningen.
Redan från början var Gustav och Malin överens om att bygga båten med en stomme av trä. Båda ville ha en flexibel konstruktion som ligger stabilt i vattnet. Dessutom är trä mycket billigare än järn.
Husbåten, som har kostat 300 000 kronor att bygga, är knappt 40 cm djup, vilket innebär att den kan tuffa fram likt en snipa även genom grunda passager där vanliga båtar inte kan ta sig fram. För en spottstyver av vad ett vanligt fritidshus kostar har de fått ett flexibelt boende.

Husbåten Svanbo

Husbåten Svanbo

För Malin är Svanbo optimal. Under hela barndomen har hon seglat med familjen och upplevt varje del av den blekingska skärgården från seglardäck. Hon uppskattar friheten och kan inte tänka sig att skaffa sig en motorbåt – även om Svanbo faktiskt har en liten snurra därbak.
– Det är något speciellt med att ta husbåten ut i skärgården och lägga till i en naturhamn, ta del av skärgårdens tysthet som bara bryts av måsarnas skrin och våghalsiga sommardopp. Det vi drömmer om är ju att ha mer tid tillsammans, säger Malin.
I dagsläget saknar Svanbo dusch och toalett. Det finns plats att installera ett badrum under trappan utanför, men varken Gustav eller Malin tycker att det behövs.
– Vi lägger oftast till i gästhamnar där det finns dusch och toalett. Visst kan det vara besvärligt när man är ute i skärgården under en hel dag, men då är det bara att lägga till vid en ö eller i en naturhamn och hoppa i land, berättar Malin.
Även vattenförsörjningen ombord sköts med enkla metoder. Under diskbänken står en 20-litersdunk som paret släpar ombord innan de ger sig iväg. Dessutom finns en tom dunk för spillvatten.
– Att släppa ut diskvatten rakt i havet är inte aktuellt och en tom dunk blev den enklaste lösningen, berättar Gustav.
I köket finns en vattenkran och en vattenpump som startar när övertrycket bryts – vattnet pumpas fram genom kranen precis som i vilket hem som helst.

Husbåten Svanbo

Malin Christiansson och Gustav Svan

Än så länge har Svanbo inte utrustats med solceller eller vindkraftverk, även om sådana tankar finns. Förutsättningarna är så att säga optimala i blåsiga Karlskrona, där vinden sällan mojnar. Husbåtens alla lampor får sin elförsörjning från ett vanligt bilbatteri som laddas före avfärd. Även kylskåpet får sin spänning från samma bilbatteri.
När Gustav och Malin tar ut husbåten i skärgården kommer ofta nyfikna besökare och lägger till. En del vill veta vem som byggt husbåten och andra undrar om den är till salu.
– Ett tag funderade jag på att börja bygga husbåtar och sälja, men efter att ha byggt den här inser jag att jag helt enkelt inte har tid, säger Gustav, som ansvarar för byggprojekt i Tomelilla och studentboende i Karlskrona vid sidan om allt annat.
Trots det rymliga köket lagar varken Malin eller Gustav speciellt mycket mat ombord. Sommartid är det mest plockmat och en och annan grill som följer med ut på hällarna i skärgården. Spisen är en hållbar gammal klenod från sjuttiotalet och köket ett vanligt standardkök från Ikea.
På golvet ligger en trägolvsimitation i plast – trä är inte att tänka på. Eftersom både Malin och Gustav ofta kommer in i droppande genomblöta våtdräkter var kravet att golvet skulle klara saltvatten.
– Det här är livet – ett eget hus vid strandkanten. Det som återstår är bara en grön gräsmatta. Och vem vet, kanske blir det en röd stuga med vita knutar och gräsmatta en trappa upp. Kan det bli mer svenskt än så? säger Gustav leende.

Skepp ohoj – så här funkar husflotten:
Svanbo är ingen vanlig Huckleberry Finn-farkost, utan ett genomarbetat projekt med flytkraft nog för åtminstone 40 personer.

Båten drivs med en fyrtakts utombordare på 20 hästkrafter (ger en maxfart på 8 knop) som driver på även i motvind.

Farkosten klassificeras som båt. Något bygglov behövs alltså inte och det blir ingen fastighetsskatt. Det enda som kostar är bryggavgiften.

Text och foto: Niklas Kämpargård

LÄS OCKSÅ
9 kafépärlor längs sommarvägarna

Maria älskar sina 3000 ekohönor

7 svenska hotell du inte trodde fanns

LÄS OCKSÅ





Annons

SENASTE FRÅN ÅRET RUNT


Annons