Annons

Annons

Motion kan skydda mot demens

Vill du skärpa minnet och skydda dig mot alzheimers? Då ska du hitta en rolig motionsform och börja träna kroppen ett par gånger i veckan.

Motion bra for minne

Fysisk aktivitet är ett bra sätt att själv hjälpa till att skydda hjärnan mot alzheimer och andra demenssjukdomar, visar en ny studie publicerad i medicinska tidskriften Neurology.
Ju tidigare i livet man börjar motionera, desto större skydd mot demenssjukdom kan man få, visade studien. Men svenska forskare försäkrar att det aldrig är för sent att börja med ”hjärngympa”.
Flera svenska forskare har kommit fram till att kroppslig gympa, regelbunden fysisk träning, inte bara ger snygga muskler utan också påverkar hjärnan på ett mycket positivt sätt.

Annons

I Umeå finns ett forskningscenter (umeabrainimaging. com) där man kartlägger hjärnans funktioner. Med magnetkamera följer man blodflödet och aktiviteten i hjärnan. Bland annat tittar man på kopplingen mellan fysisk aktivitet och minnets funktion. En av forskarna där heter Carl-Johan Olsson. Han söker efter sätt att främja hjärnans funktioner och åldras bättre, och undersöker vilken roll fysisk aktivitet och kost har på hjärnans åldrande och eventuell demenssjukdom.

Till sin hjälp har han dels frivilliga som ställer upp på allt från minnestester till fysiska övningar, dels en teknik kallad fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging) där en magnetkamera tar tredimensionella bilder av hur hjärnan arbetar. Som det ser ut idag i vår befolkning kommer allt fler att drabbas av demens i Sverige, tror Carl-Johan Olsson.
– Utvecklingen är väldigt tråkig. Därför är det viktigt att få upp ögonen för vad vi kan göra åt problemet.
Mycket pekar på att det är positivt att skaffa sig en bra kondition – och glädjande nog tycks det heller aldrig vara för sent att börja.

Hjärnan krymper

Efter ca 65 års ålder krymper vår hjärna! Speciellt ett viktigt område som heter hippocampus (hjärnans minnescentrum), och ledningsbanorna för vissa signaler blir sämre. Minskad hjärnvolym leder till både sämre minne och fattningsförmåga och kan dessutom ge upphov till demenssjukdomar som alzheimer. Men vi kan faktiskt dra i bromsen med hjälp av jogging, promenader eller gympa. Liksom en muskel som tränas blir hippocampus volym större, kopplingen mellan hjärnhalvorna stärks, signalerna går fram fortare och lättare. Det här syns redan efter sex månaders regelbunden träning.

– Det som verkar ha störst effekt på hjärnans ”snabbhet” och minne är aerobisk träning, det vill säga konditionsträning som är bra för hjärta och blodcirkulation, säger, Martin Lövdén, hjärnforskare som arbetar vid institutionen för psykologi vid Karolinska Institutet

För att underhålla de goda effekterna i hjärnan behöver man träna/motionera regelbundet, säger Martin Lövdén. Men när man är 50-60+ kanske det inte känns så lockande att löpträna eller springa maraton. Man få anpassa sina aktiviteter till vad som passar ens kropp och eventuella skavanker. Du ska göra något som du tycker är roligt – annars blir det inte av. De flesta gym har någon form av basgympa eller lättgympa. Det är en varierad träningsform för den som vill komma igång på en skonsam nivå, en enkel och effektiv gympa utan hopp. Simning och vattengymnastik är en utmärkt form av träning, som ger både kondition och styrka.

Av Susanna Hauffman Foto Thinkstock

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…