Annons

Annons

Ny forskning: Drick kaffe – bli yngre på köpet!

Ha inte dåligt samvete för dina koppar kaffe till fikat. Ny forskning visar att kaffe faktiskt bromsar onödigt åldrande.

kaffe

Nu kan ett vanligt blodprov avslöja din biologiska ålder – hur gammal din kropp egentligen är. Det visar ny forskning från Uppsala universitet. Men inte nog med det – forskarna kan också tipsa om hur du kan bromsa onödigt snabbt åldrande. Ett av råden är att dricka kaffe varje dag.

Annons

I blodet finns omkring tusen olika typer av proteiner som kan komma från olika delar av kroppen och en del av dem används som markörer för hjärtkärlsjukdom och cancer, berättar Stefan Enroth, forskare vid institutionen för immunologi, genetik och patologi vid Uppsala universitet. I studierna har man undersökt ett antal av dessa proteiner hos dryga tusen friska personer.
– Proteinprofilen påverkas av arvet, men även vår livsstil, där vissa faktorer påskyndar kroppens biologiska åldrande, medan andra motverkar det. Nu har vi kunnat särskilja flera av dessa faktorer, säger Stefan Enroth.

När vi åldras förändras kroppen och de olika organen. Det här händer bland annat när du åldras:
• Huden blir tunnare och mindre elastisk, det bildas rynkor
• Håret blir tunnare, du får gråa strån
• Ämnesomsättningen blir långsammare, risken för diabetes ökar
• Njurarnas funktion blir svagare, får svårare att rensa kroppen
• Blodkärlen blir stelare, risk för högt blodtryck ökar, hjärtats förmåga att pumpa runt blodet minskar
• Lungfunktionen minskar
• Leder och muskler blir stelare, muskelmassan minskar
• Nedbrytning av skelettet ökar
• Du får sämre syn
• Minnet börjar försämras

Visst vore det härligt att kunna bromsa den här trista utvecklingen?! Kan vi hålla oss någorlunda friska vore det väl roligt att få vara med och se hur det går för våra barnbarn och barnbarnsbarn, och hur det går med vår jord.
Här är några exempel på frisk- och riskfaktorer som enligt Uppsalaforskarnas studie kan påverka din kropps åldrande, och risken för svåra sjukdomar. Stefan Enroth säger att vi inte ska ”övertolka” resultatet. Det vi räknar upp här kan i vara kopplat till andra faktorer i en persons liv.

Friskfaktorer:
• Tre koppar kaffe per dag = 5 år yngre (jämfört med att inte alls dricka kaffe).
Om du dricker mer försvinner dock den positiva effekten.
• Fet fisk (lax, makrill, strömming, sill) tre gånger i veckan = 4 år yngre. (Att bara äta fet fisk en gång i månaden gör dig 1.5 år äldre jämfört om du äter en gång i veckan).

Riskfaktorer:
• 3 burkar läsk i veckan = 5 år äldre (jämfört med dem som inte alls dricker läsk).
• Ett BMI över 40, det vill säga svår fetma = 6 år äldre
• Ingen motion = 2-5 år äldre
• Rökning = drygt 2 år äldre (jämfört med dem som inte alls röker).

Att rökning, fetma och stillasittande inte är bra för vår hälsa är inget nytt. Men att kaffe (koffein) kan göra oss friskare och förlänga vårt liv är lite överraskande fynd som gjorts i senare års forskning.

Av Susanna Hauffman Foto AOP- IBL

LÄS OCKSÅ: Gå ner i vikt med grönt kaffe

LÄS OCKSÅ


Kommentera


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Annons


Laddar startsidan…