Annons
Annons

Nya tallriksmodellen: Så ska du äta

En ny, modernare variant av tallriksmodellen kan få inaktiva personer att äta färre kalorier, menar Livsmedelsverket - som har tagit fram nya råd för att få en bättre hälsa.

Annons

I dag har Livsmedelsverket lanserat en ny tallriksmodell – och den är anpassad utifrån hur mycket du rör dig. Den nya versionen kommer nämligen i två varianter, en för den som tränar och en för den som är mer stillasittande. Den som rör sig mindre har helt enkelt ett mindre behov av energi.

Den största skillnaden ligger i hur mycket kolhydrater man ska stoppa i sig. Livsmedelsverket menar att ett sätt att dra ner på energi är att minska på mängden potatis, pasta, bröd och gryn – och i stället äta mer grönsaker och rotfrukter.

Precis som i den klassiska tallriksmodellen är den nya uppdelad i tre delar: kött/fisk/ägg/baljväxter, grönsaker/rotfrukter samt pasta/bröd/gryner.

Själva uppdelningen ser numera ut så här:

tallriktranar tallrikintetranar

Källa: Livsmedelsverket

Av Anna Sundesten/Måbra

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…