Annons
Annons

Nystart: Så hittar du drömvikten!

Har du bestämt dig för att gå ner i vikt och är kanske på god väg mot målvikt. Men hur gör man för att orka hålla i hela vägen? Här är de 10 bästa tipsen från kostexperten, Ulrika Davidsson

Stor viktguide: Hitta den metod som passar dig!

håll vikten experten tipsar

Expertens 10 bästa tips:
1. Bestäm dig och sätt ett tydligt mål
Sätt upp ett kortsiktigt mål på till exempel fyra veckor och ett långsiktigt mål på tre månader. Sätt dig ner lite då och då under perioden för att reflektera över hur det känns och hur det går.
Viktigt i detta skede är att ställa sig frågan VARFÖR jag vill göra denna förändring och för VEM?

Annons

2. Att hålla motivationen igång
Ta fram ett klädesplagg du gärna vill komma i och häng fram plagget synligt så du blir påmind om ditt mål. Plocka fram en bild på dig själv och ha framme som en påminnelse.
Ta hjälp av vänner och familj att hjälpa dig när du behöver.

3. Planering
Underskatta inte vikten av en bra planering när det gäller att handla mat, laga maten och göra matlådor. Gärna veckovis!

4. Lyssna inte på andra utan på din egna magkänsla!
Utforska och läs på om olika kostplaner och bestäm dig vilken som passar dig bäst.
När du väl har bestämt dig för vilken kostplan eller diet som passar dig så följ den och lyssna inte på andras råd och kommentarer, med åsikter om vad som är bra eller mindre bra.

5. 2 minuters regeln
När du ska förändra din kostplan och livsstil så ställs man ofta inför utmaningar och man behöver säga nej tack oftare än vanligt. När suget kommer, stanna upp 2 minuter och tänk igenom om det verkligen är värt det och vad det innebär för dig att göra det valet.

6. Positiva tankar
Positiva tankar hjälper dig att få en positiv känsla som i sin tur ger ett positivt ätbeteende.
Jobba med att få bort dina negativa tankar dagligen.

7. Ät olika mängd kcal varje dag
Oavsett vilken diet du väljer så ät olika mängd kcal varje och lägg in periodisk fasta så att inte kroppen vänjer sig

8. Träna på fastande mage
Bästa sättet att gå ner i vikt med hjälp av träning är att röra på sig på fastande mage. Då får du bäst fettförbränning. Träna innan frukost, lunch eller middag.

9. Var snäll mot dig själv
Har du tappat fokus och trillat tillbaka igen så lyft upp dig själv och låt inte ett litet snedsteg göra så att du bryter dina nya vanor. Fånga upp dig själv direkt och tänk att det kan hända den bästa.

10. Ha tålamod
Det är vanligt att vi hamnar i platåer och då är det extra viktigt att koppla på tålamodet. Se alla andra hälsosamma förändringar du gör och lägg fokus på att se vad de kan göra för dig på längre sikt än att stirra dig blint på vågen.

Av Jessika Devert Foto Shutterstock

Stor viktguide: Hitta den metod som passar dig!

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…