Annons
Annons

Professorns 10 bästa tips som skyddar mot hjärtsjukdom

Kylan gör att vi stannar inne, sitter mer och äter kanske fel. Men för att skydda hjärtat i vinter finns det saker man kan göra. Här är hjärtprofessorns 10 bästa tips för ett friskt hjärta i vinter.

Skydda hjärtat i vinter
1• SLUTA SITTA
Flera studier visar starka samband mellan stillasittande och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom, övervikt, diabetes och stroke – plus fler andra följdsjukdomar som cancer och depression. De som har en aktiv fritid har 30 procent lägre risk att inom drygt ett decennium, insjukna i någon hjärt- och kärlsjukdom.
2• TA PAUS FRÅN TV:N! Man brukar säga att varje timme framför TV:n förkortar livet med 22 minuter. Den som sitter mer än fyra timmar framför tv:n varje dag kan ha upp mot 80 procents ökad risk för hjärtproblem, jämfört med den som bara sitter två timmar, säger Mai-Lis Hellénius.
3• STÅ UPP. Det kan räcka med en minut varje halvtimme för att minska midjemåttet och sänka blodtryck, blodsocker och kolesterol. Så fort du reser dig upp ökar fettförbränningen. Du kan gå ner uppemot tio kilo på ett år bara av börja stå och jobba. Börja med tjugo minuter åt gången, öka det sedan successivt.
4• GÅ I TRAPPOR! Det är riktigt bra styrketräning för våra största muskler – lår och rumpa. Där bryts 60-80 procent av blodsockret ner.
5• VÄLJ RÄTT FETT. Alla fetter är kaloririka, det spelar ingen roll om det är smör, margarin, eller olivolja. Man blir alltså lika tjock ”utanpå” kroppen av dem! Men vi vet att transfetter och mättade fetter har en större tendens att placera fettet i magen. Fettet som lägger sig runt midjan innebär större risk för hjärt-kärlsjukdom. Fleromättade fetter är nödvändiga för kroppen. De finns mest i vegetabiliska oljor och livsmedel , och i feta fiskar som lax, strömming, sill och makrill. Enkelomättade fettsyror finns mest i oliv- raps- och jordnötsolja, nötter och mandel.
7• ÄT RÄTT KOLHYDRATER. Mindre godis, mer frukt. Dra ner på sylt och marmelad och ät mer bär. Satsa på bröd av hela korn.
8• MINSKA ALKOHOLEN. Alkohol i alla former höjer det goda kolesterolet och har en viss kärlvidgande effekt. Men å andra sidan är alkohol kaloririkt och kan bidra till bukfetma. Om du dricker för mycket ökar risken för högt blodtryck, stroke och hjärtarytmier.
9•JOBBA MINDRE
En färsk studie visar alarmerande siffror på att övertid kan öka risken för både stroke och hjärtsjukdom. De som jobbar mer än 55 timmar per vecka hade i studien över 30 procent högre risk att drabbas av stroke, och 13 procent högre risk för hjärtsjukdom.
10•KLÄ DIG VARMT. Både stress och kyla kan utlösa kärlkramp eller i värsta fall hjärtinfarkt hos den som redan har det. Ta det lite lugnt i stark kyla och klä dig varmt!

Annons

 

Källa :
Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention, det vill säga vetenskapen om hur man förebygger sjukdomar i hjärta och kärl, och verksam vid Karolinska Universitetsjukhuset och Karolinska Institutet.

Av Susanna Hauffman Foto Shutterstock

Läs mer

Kvinnor drabbas av dold hjärtsjukdom

Bönor skyddar mot hjärtsjukdom

LÄS OCKSÅ



Annons

Annons

Annons



Annons


Annons

SENASTE RECEPTEN FRÅN ÅRET RUNT

Laddar startsidan…