Annons

Annons

Så får du bättre blodtryck med promenader!

Att promenera en halvtimme om dagen ger lika stor blodtryckssänkning som med medicin. Så sätt på dig skorna och ge dig ut i naturen!

Annons

promenera och sänk blodtrycket

Att börja promenera är ett av de effektivaste, nyttigaste och enklaste sättet att förbättra sin hälsa och sänka sitt blodtryck. Promenerar man dagligen i 30–45 minuter visar studier att blodtrycket sjunker med fem till tio millimiter kvicksilver, vilket motsvarar ungefär samma effekt som blodtryckssänkande medicin har

LÄS OCKSÅ: Gå ner i vikt med promenader – så kommer du igång

Resultatet märks tydligt genom att om man promenerar vid lunch har man lägre blodtryck senare samma dag. Den kärlvigdande effekten sitter i ungefär ett halvt dygn, och därför är det bra att motionera varje dag. Det som händer i kärlen när man promenerar är att dem håller sig i trim och blir duktiga på att vidga sig, vilket i sin tur gör att blodtrycket håller sig på en jämnare och lägre nivå. Medelintensiva promenader har även visat sig vara mer effektivt än både löpning och styrketräning för att sänka blodtrycket.

Får bättre sömn

Förutom att promenader påverkar blodtrycket har det även en rad andra positiva effekter, skelettet belastas, magtarmfunktionen förbättras, blodsockernivån stabiliseras, sömnen påverkas, du blir gladare och har lättare att hålla vikten. Dessutom påverkar ljuset, naturen och luften oss positivt mentalt- vi mår helt enkelt bättre. Det finns med andra ord bara hälsovinster att skörda genom att sätta igång.
Att promenera kostar inget, kräver ingen dyr utrustning och går att göra i princip var som helst och när som helst. Bekväma skor, ledig klädsel och ett visst mått av planering är vad som behövs.

LÄS OCKSÅ: 7 skäl att promenera mera

Av Anna Horn
Foto IBL-AOP

LÄS OCKSÅ





Annons

SENASTE FRÅN ÅRET RUNT


Annons